Διαφήμιση

Μηχανικός Ποδηλάτων Η συντήρηση του ποδηλάτου πριν από ένα αγώνα, είναι ένα από τα πιο σημαντικά μέρη της προετοιμασίας μας για να πετύχουμε μια καλή επίδοση αλλά και να απολαύσουμε στο μέγιστο βαθμό μια τέτοια εμπειρία. Σίγουρα δεν είναι ότι καλύτερο να χάσει κανείς το group ή κάποιες θέσεις λόγω μηχανικού προβλήματος που θα μπορούσε να είχε αποφύγει με έναν απλό έλεγχο.

Το iCycling.gr σας παρουσιάζει ένα μικρό οδηγό για το πώς να προετοιμάζετε το ποδήλατο δρόμου σας πριν από κάποιο μεγάλο γεγονός βγάζοντας σας ασπροπρόσωπους!


  1. Ελέγξτε τα ελαστικά του ποδηλάτου. Ίσως, η νούμερο ένα βλάβη που μπορεί να συμβεί σε ένα ποδήλατο. Σίγουρα δεν μπορούμε ποτέ να εξαλείψουμε 100% τον κίνδυνο σκασίματος, μπορούμε όμως να μειώσουμε τις πιθανότητες ελέγχοντας για πιθανά σκισίματα στη γόμα του ελαστικού, αλλάζοντας τα σε τακτά χρονικά διαστήματα και χρησιμοποιώντας τον κατάλληλο τύπο γόμας και σαμπρέλας. Τέλος, δεν πρέπει να ξεχνάμε να συμπληρώνουμε αέρα πριν από κάθε αγώνα για να μειωθεί η αντίσταση που δημιουργείται λόγω της τριβής.
  2. Έλεγχος και καθαρισμός αλυσίδας. Η συντήρηση του συστήματος μετάδοσης είναι ένα κομμάτι που συνήθως δε δίνουμε την προσοχή που του αρμόζει. Μια καλοσυντηρημένη αλυσίδα μειώνει στο ελάχιστο τις απώλειες δύναμης, μειώνει αισθητά το θόρυβο και ελαχιστοποιεί τις πιθανότητες να σπασίματος της αλυσίδας. Το μόνο που έχετε να κάνετε, είναι να καθαρίσετε την αλυσίδα με κάποιο Degreaser και αφού στεγνώσει να περάσετε ένα ελαφρό στρώμα λαδιού. Επίσης, καλό είναι να ελέγχετε και την φθορά της με την χρήση του κατάλληλου εργαλείου (Chain Wear Tool).
  3. Ρύθμιση εμπρόσθιου εκτροχιαστή. Μια ακόμα μικρή διαδικασία που θα σας "σώσει" από δυσάρεστες καταστάσεις όπως η πτώση της αλυσίδας είναι και η σωστή ρύθμιση του εμπρόσθιου εκτροχιαστή. Το μόνο που χρειάζεται να κάνετε, είναι να ελέγξετε αν το συρματόσχοινο είναι αρκετά τεντωμένο ώστε η αλλαγές να είναι πιο άμεσες και να δείτε αν χρειάζονται τυχών ρύθμιση τα άνω και κάτω όρια του εκτροχιαστή με την χρήση ενός ίσιου κατσαβιδιού.
  4. Ρύθμιση οπίσθιου εκτροχιαστή. Ένας λάθος ρυθμισμένος οπίσθιος εκτροχιαστής μπορεί να γίνει η αιτία να χάσετε την αυτοσυγκέντρωση σας ή ένα καλό πλασάρισμα στον αγώνα και δεν υπερβάλουμε καθόλου σε αυτό. Για να μην σας συμβεί κάτι αντίστοιχο πρέπει να φροντίσετε ώστε το συρματόσχοινο να είναι καλά τεντωμένο, τα άνω και κάτω όρια να είναι σωστά ρυθμισμένα και να ελέγξετε κάθε αλλαγή γραναζιού για τυχών "πηδήματα" της αλυσίδας.
  5. Έλεγχος τροχών. Από τα σημαντικότερα κομμάτια ενός ποδηλάτου είναι αναμφισβήτητα οι τροχοί του αφού μεταφέρουν τη δύναμης μας στο δρόμο και είναι υπεύθυνοι κατά ένα μεγάλο ποσοστό για τη στιβαρότητα και ακαμψία του συνόλου. Αυτό που πρέπει να κοιτάξετε πρώτα είναι η ευθυγράμμιση των τροχών σε σχέση με τα τακάκια των φρένων (πιο απλά, αν χρειάζεται ακτινολόγηση), μετά ελέγχετε για τυχόν παίξιμο των κέντρων κουνώντας τη ρόδα δεξιά-αριστερά όπως επίσης και κάθε ακτίνα μήπως και έχει χαλαρώσει κάποια από αυτές.
  6. Ελέγχουμε τις βίδες από τις παγουροθήκες. Αν και στους περισσοτέρους φαίνεται κάτι ασήμαντο μια χαλαρωμένη βίδα μπορεί να μας βάλει σε μεγάλους μπελάδες, καθώς αχρηστεύεται η παγουροθήκη μας και έτσι αναγκαζόμαστε να τοποθετήσουμε το παγούρι σε μια από τις τσέπες της μπλούζας, προσθέτοντας τουλάχιστον μισό κιλό στην πλάτη του αναβάτη. Οπότε, η λύση είναι ο τακτικός έλεγχος και μια σταγόνα loctite σε κάθε βίδα για επιπλέον προστασία. Επίσης, αν ο δρόμος κρύβει παγίδες, θα ήταν να προτιμότερο να αφήσετε στο σπίτι τις ολοκαίνουργιες παγουροθήκες 13ων γραμμαρίων που μόλις αγοράσατε και να χρησιμοποιήσετε μια πιο δοκιμασμένη λύση.
  7. Καθαρισμός και ρύθμιση φρένων. Μιας και τα φρένα είναι το σημαντικότερο κομμάτι της ενεργητικής ασφάλειας κατά τη διάρκεια της οδήγησης οφείλουμε να τους δώσουμε την πρέπουσα σημασία. Αρχικά, ελέγχουμε τα συρματόσχοινα για πιθανά ξεφτίσματα στις άκρες ή φθορές, στη συνέχεια καθαρίζουμε τα τακάκια (κατά προτίμηση με ένα Brake Cleaner) ενώ αν το όριο φθοράς τους πλησιάζει τα αντικαθιστούμε άμεσα. Τέλος, εάν απαιτείται σφίγγουμε τις βίδες συγκράτησης των φρένων ώστε να έχουμε πιο σωστό κεντράρισμα και καθαρίζουμε τις επιφάνειες των στεφανιών όπου ακουμπούν τα τακάκια.
  8. Ελέγχουμε τα σχαράκια των παπουτσιών. Σημαντικό κομμάτι -από άποψη ασφαλείας- που πρέπει αν ελέγχουμε, όχι μόνο πριν από κάποιο αγώνα, είναι τα σχαράκια των παπουτσιών καθώς ο έλεγχος του ποδηλάτου χάνεται πολύ εύκολα αν το ένα πόδι "ξεκουμπώσει" κατά τη διάρκεια του πεταλαρίσματος. Η διαδικασία είναι αρκετά απλή αφού η φθορά είναι εμφανής με το μάτι, ενώ η αλλαγή τους δεν απαιτεί πάνω από 10 λεπτά του χρόνου σας.
  9. Βίδες λαιμού τιμονιού και σέλας. Ένας σωστά σφιγμένος λαιμός τιμονιού μπορεί να σας σώσει από μια καταστροφική πτώση ενώ μειώνει και τη φθορά από πιθανά "παιξίματα" των ποτηριών. Έτσι, πρέπει να ελέγχετε τακτικά τις βίδες του λαιμού ΠΑΝΤΑ με ένα ροπόκλειδο για να αποφευχθούν ατυχήματα ή σπάσιμο κάποιου περιφερειακού. Όσο αναφορά το λαιμό σέλας, σίγουρα δεν επηρεάζει τη σωματική σας ακεραιότητα όμως μια κατεβασμένη σέλα μπορεί να ταλαιπωρήσει σε μεγάλο βαθμό τα γόνατα σας.
  10. Έλεγχος των Quick Release. Δεν είναι τυχαίο που όλοι οι επαγγελματίες ποδηλάτες πριν από κάθε αγώνα ελέγχουν τα QR των τροχών τους. Οι λόγοι που πρέπει να γίνεται αυτός ο έλεγχος είναι αρχικά η ασφάλεια του αναβάτη (κανείς δεν θέλει να βρεθεί χωρίς ρόδα την ώρα που κάνει bunny-hop για να περάσει ένα σαμαράκι) ενώ μειώνει και το "παίξιμο" της ρόδας.
 

*A clean bike is a fast bike. Χωρίς αμφιβολία ένα καθαρό ποδήλατο δεν θα σας κάνει πιο γρήγορους, όμως μπορείτε να διακρίνετε πιο εύκολα πιθανά ραγίσματα στο σκελετό του ποδηλάτου σας και θα σας κάνει πιο σεβαστούς στους αντιπάλους σας.