Το Snowbird της Utah επέλεξε για τη παρουσίαση των νέων μοντέλων (2010) η Specialized. Σχεδόν όλα τα δημοφιλή περιοδικά και ιστοσελίδες από όλο τον κόσμο έδωσαν το παρών στο χειμερινό θέρετρο του Snowbird, που το καλοκαίρι μεταμορφώνεται σε ποδηλατικό παράδεισο. Όμως για να φτάσει κάποιος στη Utah χρειάζεται να διανύσει κάποιες χιλιάδες χιλιόμετρα και περίπου 23 ώρες ταξιδιού, σε συνδυασμό και με το υψηλό υψόμετρο (2500 μέτρα) ο ανθρώπινος οργανισμός απαιτεί αρκετές ώρες ξεκούρασης προκειμένου να μπορεί να κάνει έστω και κάποια βασικά πράγματα... π.χ. ποδήλατο!
Αφού απαλλάχτηκα από το περιβόητο jetlag και μετά από πολλές ώρες ύπνου (ναι το είχε προβλέψει και αυτό η Specialized!) ήμουν έτοιμος για τη παρουσίαση, η οποία διήρκεσε συνολικά 4 μέρες. Ξεκίνημα όπως πάντα με ένα καλό πρωινό ενώ για παρέα είχα τον Matt Hunter, εργοστασιακό αναβάτη της Specialized αλλά και παράγωγο αρκετών ΜΤΒ ταινιών, και αφού προηγήθηκε ένας μακροσκελές διάλογος, ήρθε η στιγμή να δούμε τα νέα ποδήλατα για το 2010.
Η πρώτη μέρα περιελάμβανε την παρουσίαση των βουνίσιων ποδηλάτων. Μεταφερόμαστε λοιπόν σε μια μεγάλη αίθουσα με τα ποδήλατα του 2010 να είναι προσεκτικά τοποθετημένα και με μια πρώτη ματιά, σίγουρα βλέπω πάνω από 4 νέα μοντέλα. Οι ομιλητές που έκαναν την παρουσίαση είναι οι επικεφαλείς μηχανικοί της εταιρείας και ήταν πάντα πρόθυμοι να απαντήσουν σε κάθε ερώτημα που θέταμε και πιστέψτε με ήταν πάρα πολλά. Ειδικά σε ότι είχε σχέση με 29αρια και F/S.
S-Works Stumpjumper FSR: Το ποδήλατο μύθος με σχεδόν 30 χρόνια παρουσίας στα βουνά για το 2010 έχει νέα σχεδίαση. Η διαδρομή αισίως αγγίζει τα 140 χιλιοστά εμπρός και πίσω, ενώ ειδικά για το πίσω μέρος, η FSR σχεδίαση παραμένει σταθερή αξία μιας και είναι ότι καλύτερο από πλευράς απόδοσης. Το αμορτισέρ για μια ακόμη φόρα είναι μια συνεργασία της FOX με τη Specialized, ενώ το νέας γενιάς Brain είναι σύμφωνα με την εταιρεία ακόμα πιο άμεσο. Το νέας γενιάς πλαίσιο από ανθρακονήματα του S-Works (FACT11) είναι ελαφρύτερο ακόμα πιο άκαμπτο αλλά και πιο ενισχυμένο σε σχέση πάντα με το προηγούμενης γενιάς.
Πλαίσιο και πίσω αμορτισέρ συνδυάζονται αρμονικά με το νέο πιρούνι της Specialized το FUTURE SHOCK S140TA το οποίο στην κυριολεξία είναι ένα επίτευγμα της τεχνολογίας. Ενσωματωμένη μονάδα FlowControl Brain, αυξομείωση του ύψους (140 - 115 χιλιοστά), ασύμμετρος λαιμός (tapered) και κορώνα από ανθρακονήματα (1 ½ - 1 ⅛ ), ενώ το βάρος του αγγίζει μόλις 1740 γραμμάρια. Σίγουρα πολύ καλή δουλεία για το τμήμα των αναρτήσεων της Specialized. Αν όλα αυτά δεν σας φτάνουν δείτε και με τι είναι εξοπλισμένο το νέο Stumpy. Η ολοκαίνουργια 10τάχυτη Χ.Χ της Sram κάνει το ντεμπούτο της , και η Specialized έχει εφοδιάσει με τον ανθρακονημάτινο δισκοβραχίονα της, τον OSBB S-Works σε ειδική έκδοση 2 δίσκων, προκειμένου να αυξήσει την ακαμψία ενώ ταυτόχρονα να «ρίξει» ακόμα μερικά γραμμάρια. Αναμφισβήτητα τo νέο S-Works Stumpjumper FSR είναι ο ηγέτης στα Trail-XC ποδήλατα. Το κερασάκι στην τούρτα όμως είναι η 29 S-Works έκδοση!!
S-Works Enduro: Πριν από 7-8 χρόνια αν κάποιος έλεγε ότι θα υπήρχε ποδήλατο F/S με 160 χιλιοστά διαδρομής κατασκευασμένο από ανθρακονήματα και βάρος κοντά στα 12,5 κιλά, σίγουρα θα τον λέγατε τρελό ή προφήτη! Εδώ οι μηχανικοί της Specialized κατασκεύασαν ένα μοναδικό ποδήλατο. Από μια πρώτη ματιά το πλαίσιο δείχνει αρκετά στιβαρό, εξαιτίας της χαρακτηριστικής σχεδίασης "X-Wing" αλλά και τους υπερμεγέθης carbon σωλήνες. Πρακτικά τώρα, ο νέος σχεδιασμός έχει προσδώσει στο εμπρόσθιο τμήμα του ποδηλάτου περί τα 30% αύξηση της ακαμψίας ενώ και ο tapered σχεδιασμός του κούτελου έδωσε την ευκαιρία στους μηχανικούς να εξελίξουν ένα νέο εμπρόσθιο αμορτισέρ. Το μονής πλακάς πια FUTURE SHOCK E160TA ακολουθεί τη σχεδίαση του μικρότερου S140TA αλλά με τη μόνη διάφορα ότι εδώ δεν έχουμε FlowControl Brain αλλά ένα μια νέα γένια του Spike Valve. 35 χιλιοστά η διάμετρος των καλαμιών του , παράλληλα είναι συμβατό μόνο με maxle 20χιλιοστων άξονα.
Κάποια ενδιαφέρουσα στοιχειά είναι ότι, σε σχέση με τον ανταγωνισμό το E160TA είναι ελαφρύτερο από ένα 36 Talas και ζυγίζει 1760 γραμμάρια μόνο! Το διπλής πλακάς FUTURE SHOCK E150 που «συντρόφευε» το προηγούμενο μοντέλο ανήκει στο παρελθόν το ίδιο και η "τρομακτική ακαμψία" όπως το χαρακτήρισε ο υπεύθυνος του τμήματος των αναρτήσεων της Specialized. Το AFR πίσω αμορτισέρ έχει αντικατασταθεί από το νέο FOX RP23 με Boost Valve το οποίο έχει προσαρμοστεί στις ανάγκες του Enduro. Η σχεδίαση της πίσω ανάρτησης είναι πάντα F.S.R. ενώ η θέση στήριξης του αμορτισέρ είναι νέα, ακολουθώντας το σχεδιασμό των υπολοίπων μοντέλων. Η Specialized ισχυρίζεται ότι σε αυτή τη θέση μπορεί να λειτουργεί πιο άμεσα το αμορτισέρ. Το Enduro έχει και αυτό διπλό δισκοβραχίονα (22/36), ενώ πάνω στο πλαίσιο έχει προεγκατεστημένο ISCG σύστημα συγκράτησης της αλυσίδας. Μια σημαντική λεπτομέρεια είναι το command post το οποίο είναι στάνταρ ενώ το πλαίσιο του Enduro φέρει πια ειδικές βάσεις στήριξης του καλωδίου.
S-Works Stumpjumper Carbon HT 29er: Το Stumpy στην 29er - Hartail έκδοση μόνο «σκληρό» δεν μπορεί να χαρακτηριστεί. Κάποια ενδιαφέροντα νούμερα όμως αποκαλύπτουν ότι τα 29er είναι όντως το μέλλον. Τα 1150 γραμμάρια του FACT πλαισίου, η νέα 29er ανάρτηση της RockShox με tapered τεχνολογία και ελάχιστο βάρος, αλλά και όσο αν σας φαίνεται παράξενο το χαμηλότερο ύψος της μεσαίας τριβής σε σχέση πάντα με το κλασσικό 26αρη πλαίσιο είναι λίγα από τα στοιχειά που δείχνουν ότι οι εταιρείες έχουν δει «θερμά» τα 29αρια. Και αν σε όλα αυτά συνδυάσει κανείς και την γεωμετρία του πλαισίου με τις «γρήγορες γωνίες» έχουμε ένα πολύ πακέτο.
Demo 8: Οι αλλαγές στο Demo του 2010 αν και είναι λίγες είναι ουσιώδης. To αγωνιστικό τμήμα της εταιρείας έχει κάνει ορισμένες παρεμβάσεις στο πολύ επιτυχημένο πλαίσιο - τεχνολογικά δανειζόμενες από το ποδήλατο του Sam Hill! Έτσι για το νέο μοντέλο προβλέπεται χαμηλότερο ύψος της μεσαίας τριβής, νέο κούτελο στο εμπρός τμήμα, ενώ τα χρώματα του ποδηλάτου είναι ακριβώς ιδία με αυτά της Monster - Specialized. Στο θέμα των αναρτήσεων το Demo είναι εξοπλισμένο με RockShox - Boxxer WorldCup εμπρός και FOX RC4 πίσω, ότι καλύτερο δηλαδή υπάρχει στην αγορά.
Δυναμικά έχει «εισβάλει» η Specialized και στο γυναικείο ΜΤΒ. Κάποιος θα νόμιζε ότι τα γυναικεία ποδήλατα της εταιρείας απλά διαφέρουν στη βαφή με τα αντίστοιχα αντρικά και αυτό είναι όλο.. Για κάποιες άλλες εταιρείες μπορεί να ισχύει αυτό αλλά όχι για τη Specialized. Το μόνο κοινό με τα αντρικά μοντέλα είναι ότι ανήκουν στις ίδιες κατηγορίες (trail, xc,) αλλά οι διαφορές τους είναι πάρα πολλές. Βασική διαφορά είναι ότι το γυναίκειο σώμα είναι διαφορετικό από το ανδρικό οπότε και οι ποδηλατικές "ανάγκες" θα είναι και αυτές διαφορετικές. Τα S-works Era και Safire είναι τα κορυφαία γυναικεία μοντέλα της εταιρείας για την αγωνιστική ΜΤΒ αλλά και XC Trail ποδηλασία. Τα πλαίσια όχι μόνο είναι γεωμετρικά σχεδιασμένα για το γυναικείο σώμα αλλά και τα υλικά είναι απόλυτα εξειδικευμένα πάνω σε αυτό, π.χ. το FACT έχει άλλο συνδυασμό σκληρότητας\απορροφητικότητας ώστε να προσφέρει στην κάτοχο του τα μέγιστα. Τέλος την ιδία φιλοσοφία ακολουθούν επίσης και οι αναρτήσεις με τα "εσωτερικά" τους να έχουν δεχτεί τροποποιήσεις μιας και οι ανάγκες εδώ, είναι σημαντικά διαφορετικές.
Και ενώ οι μέρες περνούσαν ανέμελα στα μονοπάτια της Utah, ήρθε η ώρα να δούμε και τις εκπλήξεις που μας είχε ετοιμάσει η Specialized για το δρόμο. Αναμφισβήτητα το Shiv, το νέο ποδήλατο χρονομέτρου (ΤΤ) έκλεψε τις εντυπώσεις αφού με τίποτα δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητο ένα τέτοιο δημιούργημα. Σε περίοπτη θέση υπήρχαν όμως και τα ποδήλατα που σε λίγο καιρό θα έτρεχαν στο Γύρο Γαλλίας!
S-Works Tarmac SL3: Η νέα γενιά του Tarmac δεν θα μπορούσε παρά να είναι «καλύτερη» σε σχέση με την προηγούμενη. Το καλύτερη είναι ένα σύμπλεγμα χαρακτηριστικών και δεν μπήκε απλά έτσι. Ελαφρύτερο , αύξηση ακαμψίας , μεσαία τριβή ΒΒ30 και όλα αυτά έχουν σαν βάση τα νέας γενιάς ανθρακονήματα που χρησιμοποιεί η εταιρεία (FACT). Βεβαία όλα αυτά αν συνδυαστούν με τον δισκοβραχίωνα της Specialized τον Module, τότε μιλάμε για κάτι το απολυτό. Όλα καλά αλλά αυτά θα μου πείτε αλλά στην πράξη ? Έχοντας δοκιμάσει και το SL2 ήμουν πραγματικά περίεργος αν όντως αυτά επαληθεύονται. Δεν έχασα χρόνο και αμέσως βρήκα την ευκαιρία να δοκιμάσω το νέο SL3 και μάλιστα στην ειδική Light έκδοση του, που με τα βίας ξεπερνούσε τα 6 κιλά! Στιβαρό και άμεσο στις στροφές μιας και το taperd πλαίσιο-πιρούνι έδειξε από τα πρώτα μέτρα ότι δεν αστειεύεται. Το πακέτο πλαίσιο-δισκοβραχίωνα στην πράξη είναι κάτι το ασύλληπτο. Για να φτάσεις στα όρια της ακαμψίας πρέπει να είσαι τουλάχιστον o Boonen και πάνω. Ακόμα και με υπερπροσπάθειες από μέρος μου δεν κατάφερα να αισθανθώ ότι το ποδήλατο «λαστιχάρει». Και η άνεση όμως δεν θυσιάστηκε προκειμένου να φτιάξουν ένα νέο πιο άκαμπτο πλαίσιο. Το SL3 αν και έχει αγωνιστικά γονίδια περιέργως με ξάφνιασε ευχάριστα στο θέμα της άνεσης. Αυτό οφείλεται στο σχεδιασμό τού πίσω ψαλιδιού και ειδικά στα πάνω ψαλίδια, τα οποία έχουν και μικρότερη διάμετρο σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο. Μετά από τις περιπλανήσεις στους μεγάλους δρόμους του Salt Lake και αφού πέρασαν και σχεδόν 4 ώρες πάνω στο SL3, σίγουρα δεν ήταν αρκετές, αλλά το σίγουρο για έμενα ήταν ότι με άφησε απόλυτα ικανοποιημένο αλλά και με ένα χαμόγελο στα χείλη.
Shiv: Το Shiv είχε αρχικά πρωτοπαρουσιάσει σαν concept για αγώνες χρονομέτρου. Στο Snowbird όμως είχα την τύχη να το δω από κοντά. Για ένα με δυο δευτερόλεπτα μένεις με το στόμα ανοιχτό βλέποντας την δουλεία που έχει γίνει πάνω στο πλαίσιο από ανθρακονήματα. Το εμπρός τμήμα είναι αυτό που αμέσως τρίβει το βλέμματα , μιας και το εμπρόσθιο φρένο είναι άφαντο αφού έχει μεταφερθεί μέσα σε ένα κωνικό κάλυμμα στο κούτελο του ποδηλάτου. Ο λαιμός είναι στην ιδία ευθεία με τον οριζόντιο σωλήνα του πλαισίου καταφέρνοντας έτσι να μειώσει δραματικά την αεροδυναμική αντίσταση. Το τιμόνι σε σχήμα λεπίδας σε συνδυασμό με τις αερόμπαρες και τα χειριστήρια της Sram δημιουργούν το απόλυτο σύνολο για χρονόμετρο. Δεν είναι τυχαίο που ο F.Cancellara στην παρθενική του εμφάνιση με το Shiv ήταν νικητής στο φετινό Πρόλογο του γύρου Γαλλίας, ενώ 2 μήνες μετά στο παγκόσμιο πρωτάθλημα Χρονομέτρου με διαφορά πάνω από 1:30' από το δεύτερο αθλητή αναδέχθηκε για 3 φόρα παγκόσμιος Πρωταθλητής. Πληροφοριακά το όνομα Shiv προέρχεται από την αμερικανική αργκό. Σημαίνει το αυτοσχέδιο όπλο, συνήθως μαχαίρι που χρησιμοποιείται προκειμένου να εξουδετερώσεις τον αντίπαλο σου. Τέλος δεν διανοήθηκα καν να ανεβώ πάνω στο Shiv, μιας και η διαφορά σέλας τιμονιού ήταν κάπου στα 20cm. Και για όσους εκδηλώσουν ενδιαφέρον για το Shiv , θα βγει σε πολύ μικρή παράγωγη τον ερχόμενο Μάρτιο.
S-Works Roubaix: Για το Roubaix η Specialized δεν έκανε μεγάλες αλλαγές για το 2010, άλλωστε δεν υπάρχει λόγος σε ένα τόσο επιτυχημένο πλαίσιο. Έτσι τα περίφημα Zert είναι και σε αυτή τη γενιά παρόντα -φιλτράροντας τους κραδασμούς- προσφέροντας άνεση χωρίς καμιά παραχώρηση στην ακαμψία. Σε αυτό συμβάλει και το νέας γενιάς FACT, το οποίο συναντάμε και στο SL3.
Οι μέρες στο snowbird περνούν χωρίς να το καταλάβω και κάπου εκεί, ήρθε η στιγμή να επιστρέψω στην Ελλάδα. Το ταξίδι μεγάλο αλλά άξιζε το κόπο. Οι αναμνήσεις πολλές αλλά οι εμπειρίες ακόμα περισσότερες. Δεν έχεις την "τιμή" να κανείς ποδήλατο κάθε μέρα με τον Darren Berrecloth ή το Matt Hunter ή μέσα σε 5 μέρες να καβαλήσεις ποδήλατα αξίας χιλιάδων ευρώ. Ευχαριστώ προσωπικά τον Νικό Κασιμάτη, αντιπρόσωπο της Specialized για την πρόσκληση του σε αυτό το ταξίδι.