Mavic ZMS και Mektronik

Παρόλο που η Shimano σήμερα θεωρείται ευρέως ως η εφευρέτρια των ηλεκτρονικών αλλαγών, η Mavic ήταν που παρουσιάσε πρώτη την καινοτομία αυτή. Το 1992 οι επαγγελματικές ομάδες ONCE και RMO δοκίμαζαν έναν μυστηριώδη ηλεκτρικά ελεγχόμενο πίσω εκτροχιαστή στο Tour de France. Την επόμενη χρονιά, το προϊόν διατέθηκε στο εμπόριο με την ονομασία ZMS (Zap Mavic System).

mavic ηλεκτρονικές αλλαγές ταχυτήτων

Το ZMS ήταν ο πρώτος πίσω εκτροχιαστής που χρησιμοποιούσε μικροεπεξεργαστή. Το χειριστήριο στο τιμόνι ενσωμάτωνε δύο πλήκτρα για τις αλλαγές των ταχυτήτων, δίνοντας εντολή στους ηλεκτρομαγνήτες μέσα στον εκτροχιαστή να τον μετακινήσουν. Η μπαταρία που τροφοδοτούσε το σύστημα βρισκόταν μέσα στην τάπα του τιμονιού.

mavic ηλεκτρονικές αλλαγές ταχυτήτων

Ο εμπρόσθιος εκτροχιαστής που συνόδευε το ZMS ήταν μηχανικός, άρα μπορούμε με σιγουριά να πούμε ότι στη Shimano ανήκουν τα εύσημα για τη δημιουργία του πρώτου εμπρόσθιου ηλεκτρονικού εκτροχιαστή και της πρώτης ολοκληρωμένης ηλεκτρικά ελεγχόμενης μετάδοσης.

mavic ηλεκτρονικές αλλαγές ταχυτήτων

Το 1999 η Mavic παρουσίασε τον συνεχιστή της ZMS, τη σειρά Mektronik με κωδικοποιημένη ασύρματη λειτουργία, πολλαπλά σημεία χειρισμού (βλ. σημερινή Di2) και εξειδικευμένο κοντέρ που εκτός των βασικών λειτουργιών, διέθετε οπτική ένδειξη της σχέσης που χρησιμοποιούταν. Ο εμπρόσθιος εκτροχιαστής παρέμεινε μηχανικός μέχρι την παύση της παραγωγής, λίγο αργότερα. O "θάνατος" της Mektronik επήλθε από δυσεπίλυτα τεχνικά προβλήματα όπως το μέγεθος των χειριστηρίων που απαγορεύτηκε απ' τη UCI και την ευπάθεια του ασύρματου συστήματος σε ραδιοπαρεμβολές. Η σύλληψη του προϊόντος ήταν κυριολεκτικά μπροστά από την τεχνολογία της εποχής, αφού αν υπήρχε τότε το ασύρματο πρωτόκολλο ANT+ η ιστορία θα είχε γραφτεί διαφορετικά. Δυστυχώς το ΑΝΤ παρουσιάστηκε το 2003 και το ΑΝΤ+ το 2004.

mavic mektronikmavic mektronik