SRAM XX1: 1x11 = 2x10;

Πρόσφατα η SRAM διέρρευσε τις παραπάνω φωτογραφίες μιας νέας εκδοχής της κορυφαίας ΜΤΒ σειράς τους, XX με τον χαρακτηρισμό "XX1". Πρόκειται για μια μετάδοση άνευ εμπρόσθιου εκτροχιαστή (μονός δίσκος εμπρός) και με 11πλή κασέτα γραναζιών, 10-42(!) δοντιών. Για την τοποθέτηση της κασέτας γραναζιών απαιτείται ειδικό πολύσφηνο στο πίσω κέντρο, καθώς τα συμβατικά πολύσφηνα δε μπορούν -λόγω διαμέτρου- να εξυπηρετήσουν τίποτα κάτω από τα 11 δόντια. Τα δόντια στον εμπρόσθιο δίσκο έχουν προφίλ ειδικά σχεδιασμένο ώστε να συγκρατείται καλύτερα η ειδικά σχεδιασμένη αλυσίδα (ένας πλατύς κρίκος/ένα στενός, εναλλάξ), αν και εικάζεται ότι η XX1 θα συνοδεύεται από κάποιον οδηγό αλυσίδας για περισσότερη αξιοπιστία.

Ο πίσω εκτροχιαστής διαθέτει ολοκαίνουργια σχεδίαση αρθρώσεων που του επιτρέπει να κινείται σε οριζόντιο άξονα, και όχι "μέσα-έξω" ενώ επίσης είναι ο μοναδικός που μπορεί να λειτουργήσει με τόσο διαφορετικά μεγέθη γραναζιών. Σίγουρα το 1x11 προσφέρει ένα μεγαλύτερο φάσμα σχέσεων απ' ότι το 1x9 ή 1x10 που έχουμε δει αθλητές του εξωτερικού να χρησιμοποιούν σε ορισμένους αγώνες XC, αλλά μένει να δούμε κατά πόσο θα μπορεί ο απλός αγωνιζόμενος ποδηλάτης να υιοθετήσει ένα τόσο μινιμαλιστικό σύστημα.