Διαφήμιση
Ki2: Η τελειοποίηση του ΜΤΒ (μέρος 2ο)

(Συνέχεια από το προηγούμενο)

Δύο απογεύματα, αρκετά ζιπάκια και λίγο θερμοσυστελλόμενο αργότερα, το ηλεκτρο-υδραυλικό μου ποδήλατο ήταν έτοιμο για την παρθενική του δοκιμή -έστω και με το λάθος σετ δίσκων 38/24 που φορούσε προσωρινά, σε αναμονή των 40/26 που θα έφταναν από μέρα σε μέρα. Τα συρματόσχοινα αποτελούσαν πλέον παρελθόν. Πρώτες πεταλιές. Πάτησα το κουμπάκι του δίσκου: Βζζτ! Ακόμη και έτσι, η πρώτη αλλαγή ήταν φαινομενική! Το εμπρόσθιο "κουρσοντεραγιέ" ανέβασε με περίσσια άνεση και ταχύτητα την αλυσίδα από το μικρό δίσκο στο μεγάλο, έτσι όπως δεν είχα ξαναβιώσει μπροστινή αλλαγή ποτέ άλλοτε στις δύο δεκαετίες πλέον που τσουλάω πάνω στα βουνά.

Όπως είπα και στο πρώτο μέρος του άρθρου, μπορεί να μην ήταν η πρώτη μου φορά σε ηλεκτρική μετάδοση, αλλά εδώ μιλάμε για ...χωματάκι, όπου οι συνθήκες αλλαγής ταχυτήτων σχεδόν ποτέ δεν είναι ιδανικές και θεωρείται νορμάλ η ποιότητα και ταχύτητα των αλλαγών να φθίνει μέσα σε λίγη ώρα (βλ. αγώνας - σκληρή προπόνηση σε περιβάλλον με πολλή σκόνη ή λάσπη). Οι πίσω αλλαγές ήταν επίσης αστραπιαίες, με εμφανέστερη διαφορά απ' ότι υπάρχει μεταξύ ηλεκτρικής και μηχανικής μετάδοσης στα ποδήλατα δρόμου -αυτό γιατί η κασέτα 11-36 έχει πολύ ευρύτερο φάσμα σχέσεων από μια κασέτα κούρσας, άρα μεγαλύτερες διαφορές μεταξύ γραναζιών που καλείτα να "σκαρφαλώσει" ο εκτροχιαστής.

Πολύ σύντομα παρέλαβα τους τελικούς μου δίσκους και μετά από λίγο πειραματισμό, κατέληξα σε 27 δόντια για τον μικρό & 42 για τον μεγάλο (δυστυχώς η φωτογράφηση του παρόντος άρθρου είχε ήδη γίνει), και ξεκίνησα επιτέλους σοβαρά το πρακτικό κομμάτι της δοκιμής. Σε συνδυασμό με την κασέτα γραναζιών 11-36, μπορούσα πλέον να χρησιμοποιώ τον μικρό δίσκο για ευθείες και ανηφόρες, ενώ κατέφευγα στον 42άρη αποκλειστικά για τις κατηφόρες. Η διαφορά των 15 δοντιών δεν είναι θέμα για τον εμπρόσθιο εκτροχιαστή Di2, αρκεί αυτός να έχει τοποθετηθεί σωστά. Αναφέρω επίσης το άλλο μεγάλο πλεονέκτημα του, πέρα από τις γρήγορες αλλαγές: ΑΥΤΟΡΥΘΜΙΖΕΤΑΙ ανάλογα με τις αλλαγές του πίσω εκτροχιαστή ώστε να μην τρίβεται ποτέ η αλύσιδα επάνω του και κάνει φασαρία, ακριβώς όπως λειτουργεί στην ασφάλτινη εφαρμογή του. Στο mountain bike που οι ταχύτητες είναι χαμηλότερες, ακόμη και ο αμυδρός ήχος της τριβής αλυσίδας-εμπρ.εκτροχιαστή είναι ενοχλητικός!

Στις πρώτες δύο προπονήσεις μου πάνω στο Ki2 Stumpy, μπορώ να πω ότι δεν ήμουν απόλυτα σίγουρος για το πόσο "βιώσιμα" ήταν τα χειριστήρια της K-Edge σε πραγματικές συνθήκες βουνού. Όχι ότι υπήρξε κάποιο πρόβλημα με τη λειτουργία ή αξιοπιστία τους, απλά δυσκολευόμουν να τα συνηθίσω γιατί ήταν πολύ διαφορετικά από ότι χρησιμοποιούσα τα τελευταία χρόνια, αλλά και πολύ πιο ευαίσθητα σε λανθασμένες αλλαγές. Μετά από 3-4 ώρες στο βουνό όμως, οι αντίχειρες μου έβρισκαν το σωστό πλήκτρο στα τυφλά. Αν είσαστε από τους αναβάτες που καβαλάνε το MTB τους με τους αντίχειρες πάνω στα χειριστήρια ταχυτήτων, θα πρέπει να ξεχάσετε τη συνήθεια σας αυτή: Τα πλήκτρα της Ki2 χρειάζονται ελάχιστη δύναμη για να πιεστούν και το πιο πιθανό είναι ότι θα αλλάζετε συνεχώς τη σχέση που χρησιμοποιείτε, καταλάθος. Αντίχειρες μακριά λοιπόν, ακουμπήστε τα χειριστήρια μόνο όταν θέλετε πραγματικά να αλλάξετε ταχύτητα.

Σας έχει τύχει να κουραστείτε τόσο πολύ σε έναν αγώνα MTB (π.χ. σε κάποιο Marathon όπως αυτό της Οίτης), που δυσκολευόσασταν να αλλάξετε ταχύτητα στο ποδήλατο; Η Ki2 εξαλείφει και αυτό το πρόβλημα, αφού πλεόν δε χρειάζεται δύναμη να αλλάξετε ταχύτητα. Αν το μυστικό ενός επιτυχημένου αναβάτη είναι να συντηρεί τις δυνάμεις του μέσα στον αγώνα ώστε να κουράζεται όσο το δυνατό λιγότερο, τα ηλεκτρονικά χειριστήρια συντελούν αισθητά στον τομέα αυτό και τα δαχτυλάκια σας θα είναι πιο ξεκούραστα και λιγότερο πονεμένα.

Με το βάρος τι γίνεται;

Το ανθρακονημάτινο hardtail μου βάρυνε κατά περίπου 70gr με την τοποθέτηση της Ki2 και κάποιων εξαρτημάτων XTR Μ980, σε σχέση με τη σειρά XTR M970 (3x9) που υπήρχε πριν στο ποδήλατο. Έχασα το μικρό δισκάκι (-15gr) και τα χειριστήρια της Ki2 είναι πουπουλένια αφού δεν περιέχουν τίποτα άλλο εκτός από μία μικρή ηλεκτρονική πλακέτα έκαστο. Τα ηλεκτρικά καλώδια γενικά είναι σημαντικά ελαφρύτερα από τα συρματόσχοινα και τα εξωτερικά τους, αν και η ανάγκη διακλαδωτήρα και μονάδας ρύθμισης μάλλον εξισορροπούν την κατάσταση. Η πραγματική αύξηση βάρους προήλθε από τους ηλεκτρονικούς εκτροχιαστές (περιέχουν σερβομηχανισμούς) και βέβαια τη μπαταρία με τη βάση της. Πρακτικά, 70 γραμμάρια "μοιρασμένα" πάνω στο ποδήλατο δεν μπόρεσα να τα αντιληφθώ. Επειδή όμως το 9.040gr δε μου άρεσε σα βάρος και ήθελα να πέσω πάλι κάτω από τα 9 κιλά, με την αντικατάσταση των χειρολαβών και κάποιων φθηνών μικροεξαρτημάτων, επέστρεψα το ποδήλατο στο αρχικό του βάρος.

Κάθε πότε χρειάζεται φόρτιση;

Δεν ξέρω. Ενώ για την αντοχή της μπαταρίας Di2 στο δρόμο υπάρχουν κάποια νούμερα, λογικό είναι να μην ισχύουν στην ορεινή ποδηλασία γιατί απλά, εκεί αλλάζουμε ταχύτητες με πολύ μεγαλύτερη συχνότητα. Πάντως, μέχρι στιγμής που γράφονται οι παρούσες γραμμές, η Ki2 μου έχει γράψει 20 ώρες καθαρά χωμάτινης χρήσης -εκ των οποίων περίπου 3 ώρες ήταν αγωνιστικές- και το λαμπάκι ένδειξης της μπαταρίας δείχνει ακόμη πράσινο. Όταν ανάψει κόκκινο ("ρεζέρβα"), στο δρόμο θα είχα έως και 200 χιλιόμετρα μέχρι την πλήρη αποφόρτιση. Για το βουνό δεν ξέρω ακόμη, κάποια στιγμή θα μάθω. Σίγουρα όμως είναι κάτι που θα συμβαίνει π.χ. πολύ πιο αραιά απ' ότι χρειάζεται να λαδώνετε την αλυσίδα σας...

Από αντοχή στη χρήση πως πάμε;

Έχω υποβάλλει την Ki2 σε όποια είδους χωμάτινης μεταχείρισης κατάφερα κατά τη διάρκεια του ελληνικού καλοκαιριού. Μπορεί να μην κατάφερα να βρω λάσπες, αλλά τη ζόρισα όσο περισσότερο μπόρεσα σε δύο αγώνες XC, την έβαλα σε όλα τα αγαπημένα μου μονοπάτια του Υμηττού και της έριξα μερικά ζόρικα γυράκια στο Κτήμα Κανελλόπουλου (Βάρη), στη διαδρομή του αγωνιστικού σιρκουί. Στις πρώτες μου βόλτες προσπάθησα να αλλάζω ταχύτητα στις ανηφόρες όσο πιο χαζά γινόταν, ενώ στις κατηφόρες -όσο με έπαιρνε- δε διάλεγα την πιο ομαλή γραμμή μπας και συμβεί κάτι με το ταρακούνημα. Δεν κατάφερα ούτε την αλυσίδα να ρίξω (είπαμε όμως, είχε γίνει πολύ καλή ρύθμιση και βέβαια είχε τοποθετηθεί το MTB XL double chain catcher της K-Edge) πόσο μάλλον να χάσουν και τη ρύθμιση τους οι εκτροχιαστές! Ο μόνος τρόπος με τον οποίο κατάφερα να γίνει αυτό ήταν από καθαρά δική μου βλακεία, αντί να τσεκάρω το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας κράτησα το κουμπάκι της μονάδας πατημένο περισσότερη ώρα, έβαλα το σύστημα σε adjustment mode (ανάβει το κόκκινο λαμπάκι όπως όταν μπαίνει στη ρεζέρβα) και πήγα για ποδήλατο θέλοντας να δω πόσο κρατάει η ρεζέρβα στην οποία νόμιζα ότι είχα μπει. Οι πρώτες μου αλλαγές απορύθμισαν τον πίσω εκτροχιαστή και αμέσως κατάλαβα το λάθος μου. Για να τον ξαναρυθμίσω όμως, χρειάστηκα σταντ εργασίας, δε μπόρεσα να το κάνω ενώ ποδηλατούσα -ούτε καν όταν σταμάτησα στην άκρη.


Είναι αδιάβροχη η Ki2;

Βροχή δεν με πέτυχε στο βουνό αυτούς τους μήνες, αλλά το ποδήλατο πλύθηκε με μάνικα μερικές φορές (όχι με πιεστικό, την απλή μάνικα του κήπου) και δεν παρουσιάστηκε πρόβλημα στεγανότητας. Έτσι και αλλιώς, η αντοχή των εκτροχιαστών και της μπαταρίας Di2 στα στοιχεία της φύσης έχει αποδειχτεί σε διεθνείς αγώνες και το παγκόσμιο πρωτάθλημα Cyclocross που η λάσπη σερβίρεται με το κιλό! Είχα μια πολύ μικρή επιφύλαξη για τα χειριστήρια των ταχυτήτων, αλλά έχουν δοκιμαστεί ήδη σε χειμώνα σκληρότερο από τον δικό μας, και βέβαια παρέμειναν αλώβητα στο τεστ της μάνικας. Το ερώτημα που δέχτηκα από φίλο που με πέτυχε στο βουνό "Μα καλά, δε βραχυκυκλώνει με τη βροχή;" το θεωρώ ανέκδοτο. Σίγουρα όμως θέλω να δω πόσο καλά συμπεριφέρεται το ηλεκτρονικά αναβαθμισμένο ποδήλατο μου στη λάσπη, κάτι που μάλλον θα συμβεί μέσα στους επόμενους μήνες.

Τι ζημιά θα μπορούσε να πάθει;

Από ένα δυνατούτσικο χτύπημα σε βράχο του Υμηττού, λαβώθηκε ο πίσω εκτροχιαστής. Το μόνο που επηρεάστηκε όμως είναι η εμφάνιση του, καθώς η λειτουργία του παραμένει απόλυτα ανέπαφη. Μια σοβαρή πτώση από τη δεξιά πλευρά σίγουρα θα μπορούσε να προκαλέσει ζημιά ή καταστροφή του εκτροχιαστή που στοιχίζει όσο ένα αξιοπρεπές ποδήλατο για βόλτες στο βουνό, αλλά η Shimano έχει μεριμνησει με την ενσωμάτωση μιας λάμας ασφαλείας, η οποία σε περίπτωση δυνατού χτυπήματος απεμπλέκει το παραλληλόγραμμο του εκτροχιαστή από το μηχανισμό αλλαγής (θα χρειαστεί να τον τραβήξετε με το χέρι για να εμπλακεί πάλι) ώστε να προστατευτεί αυτός και η τσέπη σας. Δεν ξέρω πόσο καλά λειτουργεί γιατί δε το δοκίμασα ο ίδιος, αλλά ξέρω ότι άλλο ένα πρόσθετο μέτρο ασφαλείας πέρα από το αναπληρώσιμο νύχι του ποδηλάτου είναι σίγουρα ευπρόσδεκτο.

Ίσως μία καταλάθος κλωτσιά από πτώση να έκανε ζημιά στη βάση της μπαταρίας. Ανάλογα βέβαια με την τοποθέτηση της μπαταρίας και την πτώση. Τα χειριστήρια φαίνονται αρκετά προστατευμένα από χτυπήματα, και για να σπάσετε με το γόνατο σας το αλουμινένιο τους περίβλημα ίσως χρειαστείτε νέο γόνατο.

Θεωρητικά πάντα, κάτι άλλο που θα μπορούσε να συμβεί στην Ki2 για να ακινητοποιήσει το ποδήλατο, είναι να δεχτεί δυνατό χτύπημα σε εκτεθειμένο τμήμα της καλωδίωσης με αποτέλεσμα να κοπεί η τροφοδοσία του ρεύματος. Αν η εγκατάσταση έχει γίνει σωστά και προσεκτικά, αυτό είναι σχεδόν αδύνατο. Ακόμη και σε αυτή την περίπτωση όμως, η επιτόπου αντικατάσταση του κομμένου καλωδίου με ένα ανταλλακτικό θα διορθώσει το πρόβλημα και οι εκτροχιαστές δε θα χρειαστούν καν ρύθμιση.

Θα πρέπει να προσέξουμε κάτι;

Δύο πράγματα μου έρχονται στο νου: 1) Μακριά τα δάχτυλα από τους εκτροχιαστές όταν μεταφέρετε το ποδήλατο ή δουλεύετε πάνω του. Είναι πολύ δυνατοί και νομίζω δε θα δυσκολευτούν να κόψουν το δάχτυλο από το χέρι σας σε περίπτωση που ενεργοποιηθούν. Εγώ βγάζω πάντα τη μπαταρία πάνω από το ποδήλατο όταν δε το καβαλάω, για να μη γίνει κάποιο ατύχημα. 2) Επειδή οι εκτροχιαστές είναι τόσο δυνατοί, επιφυλάσσομαι για τη χρήση υπερελαφρών δίσκων και γραναζιών. Οι εμπρόσθιοι δίσκοι της FRM φαίνεται να αντέχουν μια χαρά, αλλά δεν είναι λίγες φορές που έχει ζοριστεί η κασέτα γραναζιών XTR από μία βιασμένη αλλαγή. Δε θα έβαζα για κανένα λόγο μία από εκείνες τις σούπερλαητ αλουμινένιες κασέτες, υποψιάζομαι ότι θα καταστραφεί σχεδόν άμεσα!

Πέρα από τον περιορισμό αντοχής δίσκων-γραναζιών, μπορείτε να τοποθετήσετε την Ki2 άφοβα σε σχεδόν οποιοδήποτε ποδήλατο. Εδώ και λίγες μέρες, η K-Edge έχει ετοιμάσει και βάση τύπου DMD για τον εμπρόσθιο εκτροχιαστή, άρα είναι πλεόν συμβατός με όλα τα νέα ποδήλατα πλήρους ανάρτησης. Πριν επενδύσετε βέβαια, καλό είναι να ενημερώσετε πρώτα τον αντιπρόσωπο σχετικά με το ποδήλατο σας για να σας δώσει το τελικό ΟΚ.

Ποιό είναι το σημαντικότερο μειονέκτημα της Ki2;

Όπως για κάθε top-end εξωτική εφαρμογή, η τιμή της. Γαμώτο, με αυτά τα χρήματα (€2.700 για το βασικό κιτ) παίρνεις άλλο ένα ΚΑΛΟ ποδήλατο βουνού! Βέβαια άλλο πράγμα αυτό και άλλο η αψεγάδιαστη λειτουργία που προσφέρει η Ki2 στον ορεινό ποδηλάτη και ειδικά στον αγωνιζόμενο. Η K-Edge μας έχει ενημερώσει ότι ετοιμάζει μια νέα σειρά, πολύ πιο προσιτή που θα βασίζεται στη Ui2 (ηλεκτρονική Ultegra) της Shimano αντί της Di2 που είναι σημαντικά ακριβότερη. Από αυτά που μαθαίνουμε, μόνο μειονέκτημα θα είναι οι λίγο βαρύτεροι εκτροχιαστές. Το κόστος όμως αναμένεται να είναι αρκετά λογικό.

Το ότι "θυσίασα" τις υποδοχές της δεύτερης παγουροθήκης μου δε το μετράω, γιατί ποτέ δε τη χρησιμοποίησα. Αν συμμετέχω σε αγώνα ή διαδρομή όπου δε με καλύπτει το ένα παγούρι, χρησιμοποιώ υδροδοχείο πλάτης. Ποιός θέλει περισσότερο βάρος πάνω στο ποδήλατο του να χοροπηδά σε κάθε κατηφόρα; Όχι εγώ, σίγουρα...

Τελική εντύπωση;

Θα μοιραστώ μαζί σας την έως τώρα εντύπωση μου, αλλά δε μπορώ να τη θεωρήσω "τελική" γιατί δε θα είναι: Η Ki2 μένει πάνω στο ποδήλατο μου και συνεχίζω να τη χρησιμοποιώ κανονικά. Είμαι πολύ ευχαριστημένος. Δεν βρίσκω το νόημα να σας παραθέσω τίποτα περισσότερο απ' όσα έχω γράψει ήδη. Βαθμολογώ το προϊόν ως μία κορυφαία, εξωτική εφαρμογή αγωνιστικής χρήσης που προορίζεται έτσι και αλλιώς για τοποθέτηση αποκλειστικά σε ακριβά ποδήλατα -υπό αυτό το πρίσμα του δίνω άριστα. Κλείνοντας, το μόνο που θέλω να πω είναι ότι η μετάβαση από μηχανικές αλλαγές ταχυτήτων σε ηλεκτρικές είναι σα να αφήνει κανείς τη γραφομηχανή του για να πάει σε laptop. Ακόμη και αν το μόνο που κάνει είναι να γράφει κείμενα, δεν υπάρχει περίπτωση να ξαναγυρίσει πίσω στη γραφομηχανή -γιατί απλά βίωσε το επόμενο βήμα της εξέλιξης!

Βαθμολογία:
10/10 σαμπρελάκια

 


Περισσότερες πληροφορίες: Ki2bike.com

Αντιπρόσωπος: Ksports