Διαφήμιση
rohloff

Υπάρχουν μερικές ιδέες που μοιάζουν τόσο ριζοσπαστικές, σχεδόν σε τρομάζουν να τις "πλησιάσεις". Μία από αυτές είναι και το κέντρο εσωτερικών ταχυτήτων της Rohloff, Speedhub 500/14 του οποίου ο Έλληνας αντιπρόσωπος μου εμπιστεύθηκε ένα ιδιαίτερο test bike: "Χτισμένο" γύρω από ένα απέριττο ματ μαύρο cro-mo πλαίσιο Thorn Sterling (hardtail mtb) το οποίο είναι σχεδιασμένο ειδικά για χρήση με το Speedhub 500/14, το ποδήλατο ήταν μια "σπαρτιατική" σύνθεση εξαρτημάτων Shimano XT και PRO με συνολικό βάρος 12.1Kg.

Rolling with Rohloff

Θυμάστε τη διαφήμιση της Telestet με τον "χαζό", που τα ήθελε όλα δικά του; Φανταστείτε λοιπόν τον χαζό να ρωτάει "Μπορώ... να κάνω ποδήλατο και να αλλάζω ταχύτητες όποτε θέλω, ακόμα και όταν δεν κάνω πετάλι ή είμαι σταματημένος, και όταν χτυπάω σε βραχάκια ή πέφτω κάτω να μη χαλάει το ντεραγιέ μου;;;" και αντί του κλασικού "Όχι" ο συνομιλητής του να απαντά "Ναί". Με το Rohloff Speedhub 500/14 όχι μόνο ο χαζός της διαφήμισης, αλλά και ο καθένας μπορεί, χάρη σε ένα συνονθύλευμα γραναζιών και αξόνων που βρίσκονται στο εσωτερικό του κέντρου.

Το κέντρο μας δίνει 14 σχέσεις, των οποίων τα φάσμα είναι 526%. Με άλλα λόγια, η 14η ταχύτητα είναι 5.26 φορές μακρύτερη από την πρώτη. Αν δε σας φαίνεται πολύ στη θεωρία, στην πράξη σας διαβεβαιώ ότι το φάσμα ταχυτήτων του Speedhub 500/14 είναι ευρύτατο! Η ίση κλιμάκωση των σχέσεων κάτα 13,6% εξασφάλισε την ομαλή αίσθηση που έδινε στα πόδια μου το κέντρο όταν άλλαζα ταχύτητα. Σε κανένα από εκείνα τα μικρά απότομα ανηφοράκια που "εμφανίζονται από το πουθενά" δεν ένιωσα ότι μου λείπουν πεταλιές. Σε καμία κατηφόρα δεν ένιωσα ότι δεν έχω αρκετά βαριά ταχύτητα (οκ, δεν πήγα και για DH, μιλάω πάντα σε σχέση με το συμβατικό μου ΜΤΒ που φορά Shimano XTR). Ακόμη και αν ήθελα γενικά να "κοντύνω" ή να "μακρύνω" τις σχέσεις των ταχυτήτων, αυτό θα ήταν απόλυτα εφικτό αλλάζοντας τον εμπρόσθιο δίσκο ή το πίσω γρανάζι (ή και τα δύο). Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά, μπορείτε να ρίξετε μια ματιά στο Ελληνικό site της Rohloff, για το οποίο μερίμνησε η Ελληνική αντιπροσωπεία, Action 3.

Βρήκα απολύτως κορυφαίο το γεγονός ότι όλες οι ταχύτητες ελέγχονται από ένα και μοναδικό χειριστήριο. Το περιστροφικό (δεν τρελαίνομαι για περιστροφικά) χειριστήριο έχει ενδείξεις που ξεκινούν από το 1 και φτάνουν μέχρι το 14. Αν μου κάπνιζε να βάλω από 14η ξαφνικά 1η, ουδέν πρόβλημα. Περιστρέφοντας σε δύο δόσεις (ο ανθρώπινος καρπός δεν μπορεί να περιστραφεί τόσο πολύ με μία κίνηση) το a-la-gripshift χειριστήριο, βουαλά η 1η και τα ποδαράκια μου γύριζαν ανάλαφρα. Ούτε κρακ, ούτε κρουκ, ούτε η αλυσίδα να πέσει ή να μαγκώσει, ούτε καν φασαρία. Α, να μην παραλείψω να πω ότι όλα αυτά συνέβαιναν ταχύτατα και χωρίς κάποια υστέρηση.

Δυστυχώς, Μάιο μήνα δεν κατάφερα να βρω λάσπες στη Νότια Αττική, αλλά αποτελεί γεγονός ότι το κλειστό κέντρο της Rohloff είναι κατά πολύ πιο "αλεξίλασπο" (δική μου λέξη αυτή, τώρα τη σκέφτηκα) απ' ότι ένα συμβατικό σύστημα με εκτροχιαστές, κασέτα και δίσκους. Αφού ολόκληρος ο μηχανισμός είναι κλεισμένος-σφραγισμένος μέσα σε κέλυφος, καρφάκι δε του καίγεται τι καιρό έχει έξω. Άντε στη χειροτέρα να κάνει λίγη φασαρία παραπάνω η αλυσίδα επειδή θα μαζέψει λάσπη, ούτε πρόκειται να σταματήσει να γυρίζει, ούτε μπορεί να επηρεάσει τις ταχύτητες. Αυτός είναι και ο λόγος που το Speedhub 500/14 χρειάζεται σχεδόν αμελητέα συντήρηση (πολύ αραιές αλλαγές στα λάδια του μηχανισμού). Όσο για την αντοχή στο χρόνο και τη χρήση... θα έχετε καταλάβει από τα συμφραζόμενα ότι το κέντρο αυτό μένει με τον ιδιοκτήτη του για πολλά χρόνια!

Εύκολος χειρισμός, γρήγορες αλλαγές ταχυτήτων χωρίς λάθη ή προβλήματα, αντοχή στη λάσπη, στη χρήση και στο χρόνο... Δεν μπορεί, κάποιο μειονέκτημα θα έχει! Ναι, είναι βαρούτσικο και ακριβούτσικο. Πόσο βαρούτσικο; Για να μη σας κουράσω με προσθαφαιρέσεις, σας λέω αν το τοποθετήσετε στο εξοπλισμένο με σειρά XT ΜΤΒ σας, αυτό θα βαρύνει κατά 500gr (κάντε τους υπολογισμούς σας για τη σειρά XTR και όσοι είσαστε γουεητ-γουήνηδες ίσως τρομάξετε). Πόσο ακριβούτσικο; €1.000 πως σας φαίνονται; Γιατί τόσο στοιχίζει!

Τελικά, είναι ακριβότερο;

Το αρχικό κόστος αγοράς ενός Rohloff Speedhub 500/14 είναι 20-30% ακριβότερο από ένα κορυφαίο σύστημα μετάδοσης για ποδήλατο βουνού. Αν όμως το προεκτείνουμε στο χρόνο, κάπου στις 6.000 χιλιόμετρα "ρεφάρει", ενώ από κει και πέρα δε φαντάζει πια ακριβό.

Σίγουρα υπάρχουν διαφωνίες για το κάθε πόσα χιλιόμετρα χρειάζεται αλλαγή ένα σύστημα με εκτροχιαστές (που μάλλον οφείλονται στην διαφορετική χρήση πού κάνει κάθε χρήστης, την διαφορετική καταπόνηση πού αυτή συνεπάγεται, αλλά και τις διαφορετικές συνθήκες που αντιμετωπίζει). Παρόλα αυτά, κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι ένα συμβατικό σύστημα εκτροχιαστών έχει πολύ μεγάλη διάρκεια ζωής. Μια κασέτα βγάζει περίπου 3.000 χωμάτινα χιλιόμετρα. Κάθε αλλαγή κασέτας θέλει και αλλαγή αλυσίδας, περίπου κάθε τρεις αλλαγές κασέτας χρειαζόμαστε και ένα σετ εμπρόσθιων δίσκων. Αναπόφευκτα, θα χρειαστούμε κάποια στιγμή συντήρηση ή αλλαγή σε χειριστήρια και εκτροχιαστές, χωρίς να υπολογίσουμε τις ζημιές από τα αναμενόμενα ατυχήματα, η αν αφήσουμε σε κανένα βραχάκι τον πίσω εκτροχιαστή μας για "πουρμπουάρ"... Αν κάνουμε 5.000-6.000 χωμάτινα χιλιόμετρα το χρόνο τα πρώτα τέσσερα χρόνια μετά την αγορά, θα χρειαστεί να πληρώσουμε 8 συμβατικές κασέτες, 8-16 αλυσίδες, 3 σετ δίσκων, 3-4 αλλαγές καλωδίων, 1 σετ χειριστηρίων και 3 σετ εκτροχιαστών (με βάση τις ζημιές & φθορές που κάνω ο ίδιος, προσέχοντας το ποδήλατο μου όσο μπορώ)...

Για τα ίδια χιλιόμετρα στο ίδιο τερέν με ένα Rohloff, είναι απαραίτητες μόνο τέσσερις αλλαγές λαδιών, και μία αλλαγή στα σύρματα του χειριστηρίου.

Αν χρησιμοποιούμε αλυσίδα Rohloff και την προσέχουμε, μετά από τόσα χιλιόμετρα μόλις που αλλάζουμε τη δεύτερη, και μάλλον αλλάζουμε για πρώτη φορά γρανάζι και δίσκο (χρησιμοποιούνται και από τις δύο μεριές!) καθώς και το χερούλι του περιστροφικού χειριστηρίου που θα έχει λιώσει. Χρησιμοποιώντας από την αρχή ένα μικρότερο δίσκο απολαμβάνουμε καλύτερη απόσταση από το έδαφος. Οι παραπάνω αλλαγές θα μας έδιναν και πάλι ένα ολοκαίνουργιο σύστημα μετάδοσης Rohloff, το οποίο θα ήταν απλά καλοστρωμένο, που θα άλλαζε σαν βούτυρο, ακόμα και σε στάση χωρίς περιστροφή των πεταλιών, ακόμα και όλες τις σχέσεις ταυτόχρονα, και θα είχε διανύσει μόλις την "παιδική ηλικία" της γνωστής διάρκειας ζωής του (τα πρώτα πού φτιάχτηκαν λειτουργούν ακόμα και έτσι ο "χρόνος ζωής" δεν έχει καθοριστεί στην πράξη!).

Για να έχουμε μια δίκαιη προσέγγιση στο θέμα της αγοράς ενός συστήματος Rohloff λοιπόν, δεν πρέπει να συγκρίνουμε μόνο το αρχικό κόστος αγοράς δύο συστημάτων (συμβατικό και εσωτερικού τύπου), αλλά το συνολικό κόστος λειτουργίας για κάποια χρόνια χωμάτινης χρήσης. Τολμώ επίσης να πετάξω την έμπνευση ότι έχοντας ένα σετ τροχών με πίσω κέντρο Rohloff, γίνεται πολύ πιο εύκολο να αποκτήσει κανείς 2 ή περισσότερα MTB, αφού το μόνο που θα κάνει είναι να αλλάζει τις ρόδες από ποδήλατο σε ποδήλατο, κουβαλώντας μαζί και τη μετάδοση. Τσουπ, βγάζουμε τις ρόδες από το hardtail, τσουπ τις βάζουμε στο FS!

rohloff

Δηλαδή, να τρέξω να το αγοράσω;

Ώπα, μισό λεπτό... Όπως κάθε τι που υπάρχει στην αγορά, δεν κάνει για όλους. Κατ' αρχάς το Speedhub 500/14 προορίζεται για χωμάτινη ή "γερή" τουριστική χρήση, εκεί φαίνονται τα πλεονεκτήματα του. Βέβαια, το κέντρο θα "έλαμπε" ακόμη και πάνω σε ένα καλό city bike (το κόκκινο φανάρι δε θα σας βρει απροετοίμαστους ποτέ ξανά!). Αν κάνατε όρεξη να το βάλετε στο κουρσάκι σας, ξεχάστε το. Θα αποτελέσει λύση για προβλήματα που απλά δεν αντιμετωπίζετε. αφήστε το βάρος που θα προσθέσετε. Έξω οι κουρσάδες από την παρέα λοιπόν! Ποιος είναι ο "αλητάκος" ξάδερφος του κουρσά; Ο XCάς ("κρος-καντράς"), για τον οποίο ενώ η λειτουργία του Rohloff Speedhub είναι θείο δώρο, το βάρος του συστήματος του είναι τόσο ελκυστικό όσο και το φλερτ με μια φίλη της γιαγιάς του. Μην τολμήσετε να πείτε "συν 700 γραμμάρια" στον χωμάτινο ξάδερφο του κουρσά χωρίς να περιμένετε ένα ανάποδο χαστούκι στο μάγουλο!

Ποιοι μένουν τότε; Όλα τα μέλη της λίγο πιο άγριας οικογένειας MTB (All-Mountain, Trail, Enduro, Freeride...) τα οποία δεν είναι και λίγα, και μάλλον απαρτίζουν το μεγαλύτερο κομμάτι της χωμάτινης φυλής. Δε τους πολυενδιαφέρει το βάρος, αλλά η καλή λειτουργία, η ευκολία χρήσης και η αξιοπιστία, αρετές που το Speedhub εγγενώς διαθέτει. Ακόμη και η "ειδική ράτσα" των αθλητών 24ωρου ΜΤΒ έχει να κερδίσει πολλά από μια εσωτερικού τύπου μετάδοση (ρωτήστε όσους έτρεξαν πέρυσι στο 24ωρο ΜΤΒ του Parnassos Mountain Bike Festival τι έπαθαν με τα ντεραγιέ και τις αλυσίδες τους).

Λέγεται ότι η Γερμανική εταιρία ετοιμάζει μια ελαφρύτερη έκδοση του κέντρου της, η οποία σίγουρα θα είναι πιο ελκυστική σε πολλούς. Μέχρι τότε, και παρά τις αρετές που διαθέτει το κτηνώδες κέντρο θα δώσω 8 στα 10 σαμπρελάκια. Φυλάω ένα σαμπρελάκι για την ελαφριά έκδοση του κέντρου, και άλλο ένα αν πέσει η τιμή του (σ.σ. η τιμή του στη χώρα μας είναι ακριβώς ίδια με αυτή της Γερμανίας, εννοώ να ρίξει ο κατασκευαστής την τιμή). Σίγουρα όμως, το Rohloff Speedhub 500/14 έχει κάθε δυνατότητα να πάρει "άριστα" σαν πακέτο, και για να είμαι ειλικρινής, έχω αιτηθεί στον αντιπρόσωπο να ξαναπάρω το test bike του για να το τρέξω στο φετινό 24ωρο του Parnassos Mountain Bike Festival...

 

Βαθμολογία:
9/10 σαμπρελάκια

 


Περισσότερες πληροφορίες: Rohloff.gr

Αντιπρόσωπος: Action 3