Διαφήμιση
Futura Napoli

eπήρξε ένα πρόβλημα με την δοκιμή του συγκεκριμένου ηλεκτρικού ποδηλάτου.. Δλδ τι ένα, πολλά υπήρξαν αλλά από ποιο ν' αρχίσω. Αφού δεν είμαι επαγγελματίας συντάκτης και το ιστορικό μου μετράει σε όλη μου την.. χμμ.. συντακτική caRιέRα τρεις δοκιμές τροχοφόρων, τις εξής δύο, (αυτήν!), σωστότερο θα ήταν το άρθρο να λεγόταν "παρουσίαση" και όχι "δοκιμή". Κρίμα κι άδικο όμως γιατί το ποδηλατάκι πραγματικά δοκιμάστηκε σε μέρες καυτές, σε νύχτες υγρασίας, σε Πανελλήνια πορεία Αθήνας, Μπάνιο στο Καβούρι, συμμετοχή σε "Freeday", "Λούμπεν ποδηλατοβόλτα", Critical Mass Ride @Χανιά & "Φεγγάρι στη ρόδα" πάλι @Χανιά όπου εκεί ήταν τριχασμένη προσωπικότητα: Έκοβε βόλτες με τους συμμετέχοντες στο παιχνίδι, κουβαλούσε τον φωτογραφικό εξοπλισμό (όλο! έτσι;!) κι έσερνε τον αναβάτη του μετά τις πέμπτες ρακές.. άντε γειά μας..

I Own

Τα προβλήματα λοιπόν που υπήρξαν ήταν ότι παρέλαβα δύο ποδήλατα (μαύρο & ασημί) για να φωτογραφηθούν αλλά να δοκιμάσω το ένα εγώ και μόνον εγώ! Ούτε ο αδερφός μου, ούτε όσοι ήταν στα ποδηλατάδικα που επισκεπτόμουν, ούτε όσοι περνούσαν μπροστά από τις καφετέριες που καθόμουν, σίγουρα όχι όσοι κατέβαιναν από το αμάξι τους αφήνοντας την γκόμενα να περιμένει διερωτώμενη αν θα είναι περαστικό αυτό που τον έπιασε αλλά εντελώς σίγουρα και καταφατικά αρνητικά ο πατέρας μου στα 60 του!  Έλεος δλδ αλλά κάποιος για να τον εμπιστευτώ άφησε την ταυτότητά του, άλλος τη μηχανή του και ο εκπληκτικότερος όλων τη.. γυναίκα του (ξανθό-τρελό), όπου δεν άντεξα και το ξεστόμισα: "..φίλε, αν ΔΕΝ γυρίσεις, στο ΧΑΡΙΖΩ! Σκέψου το!" Τελικά όλοι μου ζητούσαν αρχικά specs και μόλις άκουγαν την τιμή (με μπαταρία Λιθίου) μετά ζητούσαν μαγαζί. Αν φαίνομαι υπερβολικός διαβάστε αυτό: είμαι σε γνωστό ποδηλατάδικο στα Μελίσσια (ναι, από Βούλα και πριν Ν.Σμύρνη) και έξω από το μαγαζί περιμένει νεαρό ζευγάρι να παραλάβει το νέο απόκτημα που είχε παραγγείλει. Βλέποντας το e-bike (όχι το περιοδικό λέμε) ζητάνε βόλτα και αφού ο αρσενικός επιστρέφει με αλαλαγές "ΚοίταΜεΠάωΚαιΧωρίςΠετάλι" το παραλαμβάνει η θηλύκια που το στραβοκοίταγε με σκοπό να το κατατάξει στις ανωριμότητες των "ΔενΘαΜεγαλώσουνΠοτε". Η αλήθεια είναι ότι ήθελαν να γυρίσουν την προκαταβολή της παραλαβής σε αναμονή αγοράς ηλεκτρικού και ο ποδηλατάς (και φίλος) Λουκάς ήθελε να με βρίσει και να με προσλάβει μαζί..

I Like

Αυτό που μου άρεσε ήταν κυρίως η στιβαρότητα και η ποιότητα κολλήσεων. Επειδή δεν είμαι και βετεράνος ποδηλάτης του εξήντατέσσερΟ νόμιζα ότι είναι η ιδέα μου αλλά όταν επαγγελματίας του χώρου που εμπιστεύομαι μου μίλησε με θερμά σχόλια, δικαιώθηκα. Επίσης ότι μοιάζει με κανονικό ποδήλατο, δεν έχει πλαστικά καλύμματα και άλλα αχρείαστα αξεσουάρ που δε θα διευκόλυναν την πρόσβαση στα μέρη του και κυρίως θα το έκαναν να μοιάζει με σύγχρονο, διαστημικό μοτοποδήλατο. Πάρα ταύτα το πρόσεχαν, κυρίως όσοι ήταν πίσω μου (μάλλον λόγω μπαταρίας), ενώ όλοι ξεχνούσαν στη βόλτα τις 7 ταχύτητες Shimano που επίσης έχει με περιστροφικό επιλογέα, προφανώς γιατί δεν τις χρειάζονταν. Ο σκελετός αλουμινίου κράματος 6061 το κρατάει σε λογικό επίπεδο βάρους (για ηλεκτρικό) στα 23,8kg (με την μπαταρία / 18,2kg χωρίς) ενώ οι αναγκαστικά χονδρές κολλήσεις του αναδιπλούμενου μοντέλου που δοκίμασα και οι "ανέσεις" που συμπεριλαμβάνει (σχάρα, φτερά, ανάρτηση εμπρός πιρούνι & πίσω ντίζα σέλας, μόνιμη κλειδαριά πίσω, σταντ ασφαλείας), δεν το βοηθούν στον τομέα. Αφού μέτρησα 42km με εμένα αναβάτη -80kg- και βάναυση χρήση σε full ανηφόρες, καθιστός χωρίς ορθοπέταλο και να μιλάω στον δίπλα -χωρίς λαχάνιασμα, τελικά χάρηκα που ενώ εξάντλησα τη μπαταρία αναγκαζόμενος να επιστρέψω με.. πετάλι (τρε μπανάλ!) ανακάλυψα ότι τελικά δεν ήταν τόσο βαρύ όσο νόμιζα. Το υποψιάστηκα όταν το ανεβοκατέβαζα στον 2ο όροφο από τις σκάλες αλλά φαντάστηκα ότι απλά με διευκολύνει η πρακτική χειρολαβή στη μέση του σκελετού (ή ότι γεννήθηκα Σβαρτζ). Με ελαφριά δεσποινίς στη σέλα του και περίπου ομαλή πορεία στο ίσωμα, στα 55km δεν έμεινε ενώ υπήρχαν άλλα δύο led ακόμα να σβήσουν. Επειδή κάθε φορά που σταματούσα κλείνοντας το power και τρώγοντας μισό σάντουϊτς το έβρισκα ένα led πιο φορτισμένο (φαινόμενο της μπαταρίας), υπολογίζω ότι στην πορεία των 55+ θα έφτανε πιθανότατα τα 60+ που δηλώνει ο κατασκευαστής. Γενικά αυτό που κατάλαβα ότι το εξαντλεί είναι τα ξεκινήματα σε ανηφόρα με αναβάτες που δεν ξέρουν να πεταλάρουν σωστά και "κρεμάνε" το ηλεκτρομοτέρ να τα κάνει όλα μόνο του.

Μου άρεσε η ώθηση που με 4η ή 3η ταχύτητα εντυπωσιάζει αφού όσο πιο μικρό το νούμερο επιλογέα (ανάμεσα στις 7) τόσο πιο μεγάλο-αργό πίσω γρανάζι και πιο απότομη η ώθηση. Αποτέλεσμα, αν έχεις 2α έως 4η στο φανάρι κάνεις άνετα πλάκες σε παπιά ενώ με 1η ανέβαινα ανηφόρα ζόρικη τρώγοντας. Μου άρεσε η ύπαρξη πιρουνιού με ανάρτηση κάτι που θα κάνει πολύ άνετη τη ζωή του target group για το οποίο απευθύνεται. Το βοήθημα του σκελετού που έχει στήριγμα ώστε να μένει όρθιο όταν διπλώνει, χωρίς να πέφτει. Τα Tektro Vbrakes φρένα που μόλις τα ρύθμισα σκότωναν ενώ δεν έτριξαν ποτέ ακόμα και σε (λίγα) νερά, αφού σε δικό μου αναδιπλούμενο (Mobiky) που έχω >2έτη, δεν έχω καταφέρει να ρυθμίσω τα μηχανικά δισκόφρενα ικανοποιητικά ακόμα. Οι σφικτήρες των σημείων αναδίπλωσης που σου έδιναν μια αίσθηση σιγουριάς ότι δε θα χαλαρώσουν σε λακούβες (tip: προληπτικά ελέγχετε τον εμπρός σφικτήρα λαιμού μετά από διαδρομές με λακούβες -κάτι σπάνιο για την Ελλάδα- αν και σ' εμένα δε ξέσφιξε ποτέ). Η μαλακιά σέλα full gel που πραγματικά θα ήθελα και στην Dolly μου (ποδήλατο πόλης). Οι λεπτομέρειες κατασκευής όπως ο καλυμμένος και από την έξω πλευρά εμπρός δίσκος για να μην μπλέξει το μπατζάκι σου και γίνεις κτηματίας (tip: προτείνω πάντα δέστρες παντελονιού για ασφάλεια, πολύς κόσμος την έχει πατήσει), ο σαφής επιλογέας ταχυτήτων, τα πολύ δυνατά φώτα (το πίσω ξεχωρίζει από χιλιόμετρα) και το χωρίς τζόγους συρτάρωμα της μπαταρίας.

I Dislike

Μπορεί να ακούγεται ωραία σαν δυνατότητα και να μην είναι πολύ βαρύ σαν εξάρτημα αλλά ειλικρινά δεν κατάλαβα τι εξυπηρετεί η πίσω κλειδαριά. Εάν το κλειδώσεις μόνο με αυτήν και ισχυριστείς ότι δεν θα στο κλέψουν πιθανότητα το ανέκδοτό σου να έχει μεγαλύτερη επιτυχία από όλα του Τοτού μαζί. Αν πάλι ξεκινήσεις με κλειδωμένη θέση τότε εννοείται ότι -αν δεν πέσεις- απλά ξοδεύτηκες για 2-3 ακτίνες και στην χειρότερη γύρισες με τα πόδια, σπρώχνοντας. Επίσης δεν μου άρεσε που η παροχή υποβοήθησης δεν ήταν ρυθμιζόμενη ενώ το μοτέρ παρείχε πάντα το μέγιστο της βοήθειας, κάτι που ο εισαγωγέας διαβεβαίωσε ότι δεν θα ισχύει στο μέλλον αφού θα διατίθεται με επιλογέα τριών level. Στην παρούσα -μη προσαρμόσιμη έκδοση- θέλει λίγη συνήθεια ο τρόπος που αποδίδει με κοντό γρανάζωμα (αργές σχέσεις) ειδικά μέσα σε κίνηση. Η έκφραση "δεν κρατιέται" δεν είναι υπερβολή αλλά και ο πλέον άπειρος με μερικές βόλτες θα συνηθίσει σύντομα. Επίσης στο μέλλον θα αλλάξει και ο διακόπτης power που ενώ τώρα είναι με κλειδί πάνω στην μπαταρία, αργότερα θα διατίθεται με κουμπί επιλογής στο τιμόνι ώστε να μπορείς να το κλείσεις σε κατηφορικές διαδρομές που δεν χρειάζεσαι την υποβοήθηση ώστε να γλυτώνεις ισχύ και να αυξάνεις αυτονομία. Τέλος, σε μια κατηγορία ποδηλάτων που το πηρούνι χωρίς ανάρτηση είναι συνηθισμένο, ενώ αυτό διαθέτει, ιδανικά θα ήθελα περισσότερη διαδρομή -κάτι ανάμεσα σε αυτήν και την πολύ μεγαλύτερη των μοντέλων με 26 ιντσών τροχών (mtb size). Θέλω πολλά για €1050 όταν το φθηνότερο σοβαρό σπαστό ηλεκτρικό με μπαταρία Λιθίου που βρήκα ήταν στα 13+ κατοστάρικα?

Δοκιμή Ηλεκτρικού ποδηλάτου Futura Napoli

(h)I Tech

Λόγω νομοθεσίας δεν επιτρέπεται να υπάρχει ώθηση χωρίς να γυρνάς το πετάλι γιατί αν καταφέρνει αυτόνομα πάνω από 7-8χαω ταχύτητας τότε πρέπει να υπάγεται στην τροχαία αλλιώς θεωρείται "πατίνι". Οπότε μετά τις πρώτες 2-3 πεταλιές το μοτέρ σου δίνει 2-3 πεταλιές για κάθε περίπου 1 που γυρνάς την πεταλιέρα. Σε κάθε περίπτωση, με την ένδειξη μπαταρίας (αντέγραψαν τα Macbook?!) καλό είναι να τσεκάρεις πριν ξεκινήσεις ενώ μπορείς πάντα να πάρεις το φορτιστή μαζί ώστε αν φοβάσαι μη μείνεις (δεν ακινητοποιήται -απλά πλεόν παίζεις σόλο), να ξεσυρταρώσεις ξεκλειδώνοντας την μπαταρία ώστε να την φορτίσεις πχ στο γραφείο χωρίς να βάζεις μέσα όλο το ποδήλατο. Αυτό θα το κάνουν οι άλλοι που θα το περιεργάζονται..

Ο ηλεκτροκινητήρας του είναι αυτός που φαίνεται σαν ταμπούρο στην πίσω ρόδα. Τα 250W που παράγει είναι το απαραίτητο όριο που θεσπίζει η EU και δεν μπορείς να το χαρακτηρίσεις ξενέρωτο σε καμία περίπτωση. Η κατασκευή του είναι απλή ενώ η συντήρηση & η δυνατότητα επισκευής του είναι ανύπαρκες. Στην πραγματικότητα δεν συμφέρει να πλέξεις ούτε τη ζάντα στο νέο μοτέρ κι έτσι απλά παίρνεις ένα έτοιμο τροχό από αντιπροσωπεία, εκτός και θέλεις καλύτερης ποιότητας ζάντες που προσωπικά δεν βρίσκω το λόγο για την χρήση που προορίζεται. Όντας ηλεκτρικό το μοτέρ δεν χρειάζεται ζέσταμα ή άλλη προετοιμασία, δεν υπάρχει ροντάρισμα (στρώσιμο) και είναι φυσικά γραμμικότατο. Ο αυτοκινητιστής θα το χαρακτηρίσει εντελώς αθόρυβο αλλά ο μοτοσυκλετιστής θα προσέξει έναν ηλεκτρικό ήχο που παράγεται και θυμίζει λίγο ρομποτ ή διάδρομο γυμναστηρίου στο πολύ πιο ευχάριστό του. Σίγουρα θα ήθελα να ακούγεται αυτός ο ήχος λίγο παραπάνω αλλά αφού δεν έχει εξάτμιση πραγματικά είμαι ανοιχτός σε ιδέες..

Η μπαταρία Λιθίου-Πολυμερών που διαθέτει είναι 36V αντί 24V της προηγούμενης γενιάς και 10Ah αντί 8Ah, που μεταφράζεται σε περισσότερη δύναμη και αυτονομία για τον ίδιο όγκο. Σύμφωνα με τον κατασκευαστή "δεν παρουσιάζει φαινόμενο μνήμης" και δεν είναι απαραίτητο να εξαντλείται για να φορτίζεται σωστά (όπως επίσης ισχυρίζονται ότι συμβαίνει στα κινητά). Τα εισαγωγικά παραπάνω μπήκαν επειδ,ή όπως διαβάζω εδώ: http://tinyurl.com/38cy3eb "πολλοί νομίζουν ότι τα στοιχεία που περιέχουν λίθιο είναι κάτι σαν τον "Σούπερμαν" των μπαταριών. Πραγματικότητα είναι ότι τα φαινόμενα μνήμης των στοιχείων έχουν περιοριστεί δραστικά, δεν ήταν όμως δυνατόν να τα εξαλείψουν. Μόνο οι μπαταρίες υγρών στοιχείων μπορούν και πρέπει να δουλεύουν όσο πιο φορτισμένες γίνεται. Οι ξηρού τύπου πρέπει να κάνουν όσο το δυνατόν πιο πλήρεις κύκλους φόρτισης - εκφόρτισης. Σίγουρα εμφανίζουν μνήμη πολύ δυσκολότερα από τις Ni-Cd, αλλά δεν σημαίνει αυτό ότι δεν εμφανίζουν ποτέ. Αναμενόμενο είναι φυσικά να παρουσιάσουν δυσλειτουργία αργότερα από αντίστοιχες μπαταρίες Ni-Cd, αλλά δεν απαλλάσσονται από την ανάγκη καλής μεταχείρισης."

Πρακτικά εγώ καταλαβαίνω ότι η διάρκεια ζωής τους είναι συνήθως τέτοια που μέχρι να αποδημήσουν έχουν προφανώς αντικατασταθεί από το νέο και αποδοτικότερο μοντέλο ενώ αν τις προσέχεις με ολοκληρωμένες επαναφορτίσεις (όχι πάντα απαραίτητα αλλά συχνά-πυκνά) τους παρατείνεις τη ζωή.

Κατά τα άλλα, ο ελεγκτής, το μοτέρ και τα παρελκόμενα οργανάκια δεν είναι πλέον εξαρτήματα πειραματικού σταδίου αφού παράγονται μαζικά σε παραλλαγές αρκετά τα τελευταία έτη, ασχέτως αν έχουμε GR άγνοια. Κακό δε θα ήταν επίσης αν φροντίζαμε το συγκεκριμένο όχημα να μην διαβιώνει σε συνθήκες μόνιμης υγρασίας (μπαλκόνι) ή αδυσώπητης ζέστης (παρατημένο 1 μέρα χωρίς σκιά σε κάποια παραλία). Τα ηλεκτρονικά μέρη του δε θα χαρούν ιδιαίτερα αλλά όσοι έχουν ασχοληθεί παθιασμένα με ποδήλατο γνωρίζουν ότι αυτές οι συνθήκες αντενδείκνυνται έτσι κι αλλιώς και για τα απλά ποδήλατα.

Όλα τα υπόλοιπα μέρη είναι κοινά ποδηλατικά εξαρτήματα που συναντώνται και στο εμπόριο.

I conclude:

Το (κλασσικό) ποδήλατο γενικώς σκάβει. Τα πλεονεκτήματα γνωστά και Δανοί, Ολλανδοί & λοιποί μάλλον δεν κουζουλαθήκανε και τα έχουν για θεότητα. Το ηλεκτρικό ποδήλατο είναι όμως το μέλλον. Παρότι το κλασσικό του ρίχνει στ' αυτιά σε οικολογικότητα, βάρος και ιστορία, το ηλεκτρικό είναι μια ευκολία "και μισή". Δεν απευθύνεται φυσικά σε όποιον θέλει να προπονηθεί αλλά στον άνθρωπο -και κυρίως τον αυτοκινητιστή- που επιθυμεί να μετακινηθεί ευκολότερα, απλούστερα, απείρως ταχύτερα και εκπληκτικά οικονομικότερα τουλάχιστον στις συνηθισμένες καθημερινές μικρές αποστάσεις. Από την άλλη και μοτοσυκλετιστής να είσαι, σίγουρα θα έχεις διαδρομές που: είτε δεν θα έχεις άλλα βάρη πχ ψώνια (συμπεριλαμβάνονται οι miss young της γειτονιάς), είτε δεν θα θέλεις να φορέσεις full κράνος & εξοπλισμό, είτε δε θα θέλεις να σου πετάξουν κάτω την καλή σου..

Το ηλεκτρικό ποδήλατο, ειδικά με την εξέλιξη που θα παρουσιάσει λόγω διάδοσης (που θα συμβεί σαν "μόδα") θα γίνει στα επόμενα 5 χρόνια (top) το κυρίαρχο είδος μετακίνησης ανάμεσα στους εναλλακτικούς πρώην fan του θερμικού κινητήρος. Οι σκληροπυρηνικοί και κατά τη γνώμη μου ανεγκέφαλοι, θα καβαλάνε και με βροχή κλασσικό ποδήλατο, θα κατεβαίνουν με αυτοκίνητο κέντρο και θα σέρνουν το 1000RR και στο περίπτερο. Τα κλέβερ μπόϊΖ εντ γκέρλΖ θα έχουν ένα trendy ηλεκτρικό με καλαθάκι και λουλουδάκια ή νεκροκεφαλές (Zan model), δεν θα ιδρώνουν, δεν θα αγχώνονται στο φανάρι, δεν θα πληρώνουν τέλη, βενζίνη, ασφάλεια, καύσιμο, συντήρηση, ζημιές, φορολογία και όπου τελειώνει η μπαταρία ή θα το βυσματώνουν σα το κινητό τους ή θα το σέρνουν με το πετάλι του κλασσικά.

Το ηλεκτρικό έχει το αρνητικό του απορρίμματος της μπαταρίας του (που στο μέλλον θα είναι μισή σε μέγεθος και διπλάσια σε απόδοση, προφανώς), έχει όμως το εκπληκτικό θετικό της προσέλκυσης μη ποδηλατικού κοινού πιο κοντά στην απλότητα και στην αποσυμφόρηση αφού αντί για 5x4m για να "μετακινηθεί" κανείς (σταματημένος), θα χρειάζεται 1*2m και θα μπορεί να χαιρετάει φωναχτά και τους φίλους του!  Εγώ το scooteraki μου το παρόπλισα εκτός και συντρέχει λόγος. Σκέψου το, για μικρές αποστάσεις (έως 30-50km), αν είσαι στην επαρχία πρέπει να είσαι χαζός ή επιδειξίας για να μην το καταλαβαίνεις. Αν είσαι σε μεγάλο αστικό κέντρο πρέπει να είσαι μαζόχα ή μαζόχα για να μην το υιοθετείς. Μουσική είπες? υπάρχουν και μικρά φορητά ηχεία, όλα μου τα ποδήλατα έχουν. Δείκτης κεφαλογυρίσματος είπες? να σε πληροφορήσω, πολύ παραπάνω από την μοτοσυκλέτα (ειδικά με full face), άσε που σε ρωτάνε ΟΛΕΣ οι γυναίκες τι είναι αυτό.. (όχι αγάπη μου, όχι εμένα? τρελάθηκες..?)

bonusmaterial: BatteryTips

  • Φορτίζετε & εκφορτίζετε την ξηρή μπαταρία σας πλήρως σε όσες περισσότερες χρήσεις θα μπορούσε να σας συμβεί.
  • Αν η συσκευή σας δείχνει πλήρη μπαταρία, αλλά μόλις απαιτηθούν φορτία σβήνει, μπορεί να βελτιώσει τη λειτουργία της με διαδοχικές υπερφορτίσεις. Πριν την πετάξετε, δοκιμάστε το. Δεν χάνετε τίποτα, μάλλον θα κερδίσετε τα χρήματα μιας καινούριας μπαταρίας.
  • Αποφύγετε τη ζέστη. Μια πλήρως φορτισμένη μπαταρία θα χάσει το 20% της απόδοσής της αν είναι εκτεθειμένη σε υψηλή θερμοκρασία.
  • Αν δεν πρόκειται να χρησιμοποιήσετε μια μπαταρία για κάποιο διάστημα, φορτίστε τη στο 40% και βάλτε τη στο ψυγείο (όχι στην κατάψυξη, δε θέλετε να γίνει παγωτό).

 

Βαθμολογία:
9/10 σαμπρελάκια

Αντιπρόσωπος: Eco Bike

Περισσότερες πληροφορίες: Eco Bike