H Cicli Protek είναι μια Ιταλική βιοτεχνία κατασκευής ποιοτικών ποδηλάτων, της οποίας τα προϊόντα -εάν ασχολείστε με το αγωνιστικό mountain bike- πολύ πιθανό να έχετε δεί στους ελληνικούς αγώνες, κάτω από τους "εργοστασιακούς" Έλληνες αναβάτες τους, Περικλή Ηλία και Γιώργο Παττέ μιας και η Protek είναι ο χορηγός τους για φέτος. Το πλαίσιο του V9 είναι χειροποίητο, κατασκευασμένο από αγνώστου (!) κράματος αλουμίνιο "to measure", δηλαδή σύμφωνα με τις απαιτήσεις του πελάτη. Αυτό μπορεί να σημαίνει ότι σας δίνεται η δυνατότητα να επιλέξετε το χρώμα του V9 σας από την παλέττα της φαντασίας σας, αλλά τα μεγέθη του είναι τυποποιημένα και θα πρέπει να βολευτείτε με κάποιο S, M, L ή XL. Το βάρος του αλουμινένιου πλαισίου 29" είναι στα 1.650gr για το μεσαίο μέγεθος, ενώ ολόκληρο το ποδήλατο της δοκιμής με πιρούνι Rock Shox Reba RL 29", περιφερειακά της FSA και τροχούς FRM ζύγιζε 10,3Kg. Μπορεί να μην πάθατε την πλάκα σας με αυτά τα νούμερα, αλλά το Protek V9 κοστίζει μόλις €790 ως πλαίσιο -με μια ενδιαφέρουσα ανθρακονημάτινη εκδοχή του, βάρους 1.180gr να παρουσιάζεται σύντομα (τιμή πλαισίου €2.240 -άουτς!).
Η πρώτη επαφή
Το ασημί Protek ήταν στη διάθεση μου για μερικές μέρες, κατά τη διάρκεια των οποίων κατάφερα να περάσω ένα 4ωρο πάνω στο 29άρι ιταλικό άλογο. Είχα πολύ καιρό να δω ποδήλατο με φινίρισμα clearcoat αλουμίνιο και ενώ αυτό μου φαινόταν πολύ "φτηνό" τη δεκαετία του '90, στο V9 μπορώ να πω ότι μου άρεσε αρκετά. Ίσως να φταίει ότι καμία φορά μου λείπει εκείνη η εποχή ή όντως μπορεί και να του πηγαίνει, τουλάχιστον κάτω από τις τελευταίες ηλιαχτίδες του Ιουλίου έτσι φαινόταν.
Το μέγεθος Medium σε συνδυασμό με το 1.80m σκαρί μου, απαίτησαν από το λαιμό της σέλας να ξεπεράσει ελαφρώς το μέγιστο επιτρεπόμενο όριο ύψους, ώστε να μπορώ να καθίσω σωστά στο ποδήλατο. Ο FSA λαιμός τιμονιού μου φάνηκε πιο μακρύς απ' ότι έπρεπε (120mm?) όχι μόνο για 29άρι αλλά γενικά για ποδήλατο αυτού του μεγέθους. Το ιδανικό θα ήταν 10-20mm λιγότερο, ώστε στις κατηφόρες το βάρος του αναβάτη να κάθεται λίγο πιο πίσω για καλύτερο έλεγχο. Τα υπόλοιπα ανταλλακτικά (με εξαίρεση την "μακαρονάδα" από καλώδια μπροστά από το τιμόνι) μου φάνηκαν μια χαρά και πολύ ισορροπημένα ως επιλογές. Παρακάτω θα επικεντρωθώ στο πλαίσιο, που έτσι και αλλιώς αυτό αφορά η δοκιμή, και όχι ολόκληρο το ποδήλατο.
'Ωρα για χώμα
Από τις πρώτες πεταλιές, το V9 υπενθυμίζει στον αναβάτη του ότι είναι 29άρι, δηλαδή ότι πρόκειται για ένα ποδήλατο αυξημένου όγκου. Η ορμή που αναπτύσσεται όμως μετά από πέντε-έξι περιστροφές του δισκοβραχίονα είναι αισθητή, και οι μεγάλοι τροχοί περνούσαν πάνω από ότι είχαν να μου σερβίρουν τα μονοπάτια στην περιοχή της Καλοπούλας (Υμηττός). Η έντονη καμπύλη του οριζόντιου σωλήνα μου έδινε συνεχώς την εντύπωση πως σε κάποιο τίναγμα του τιμονιού, αυτό θα με χτυπήσει στο πρόσωπο -κάτι που βέβαια δε συνέβη. Οδηγώντας το V9 κανείς, έστω οπτικά, λαμβάνει την εντύπωση ότι πρόκειται για ένα μεγάλο ποδήλατο. Ο όγκος αυτός όμως δεν είναι τόσο αισθητός σε τεχνικά κομμάτια χαμηλής ταχύτητας, όπου το μονοπάτι χρειάζεται λίγο "παζάρι" για να περάσεις ορισμένα σημεία -εκτός βέβαια αν πρόκειται για στενές φουρκέτες. Εκεί, παρά τη στιβαρότητα του πλαισίου που εμπνέει εμπιστοσύνη για να δοκιμάσεις κάτι παραπάνω, αν δε χωράς θα κολλήσεις (αυτό όμως δεν είναι μειονέκτημα του ποδηλάτου, αλλά των 29ριών γενικότερα).
Ο διαγώνιος σωλήνας είναι έντονα διαμορφωμένος, με το κάτω του άκρο να είναι πεπλατυσμένο σε ορθογώνια διατομή, ενώ επάνω η διάμετρος αυξάνεται και υπάρχουν ενσωματωμένες ενισχύσεις-νεύρα στην απόληξη του που δένει τόσο με το κούτελο όσο και με τον οριζόντιο σωλήνα για να σχηματίσουν το άριστης κατευθυντικότητας μπροστινό μέρος του V9 με "κλασική" κλίση κούτελου 71°.
Τα μεγάλα νύχια είναι ένα χαρακτηριστικό του πλαισίου που δύσκολα θα παραβλέψετε. Μπορεί να μη στέκει απόλυτα από τεχνικής πλευράς, αλλά μου άρεσε ότι το ίδιο κομμάτι που κρατά τροχό+δισκόπλακα κρατά και τη δαγκάνα (βλ. αριστερό νύχι). Τα 29άρια με τους μεγαλύτερους τροχούς τους, έχουν αυξημένες ανάγκες πέδησης, και πολλές φορές οι λεπτομέρειες είναι που κάνουν τη διαφορά.
Τα άνω ψαλίδια στη διαδρομή τους από τα νύχια έως τον κόμβο οριζόντιου/κάθετου σωλήνα αλλάζουν διατομή και καμπυλώνουν προς το κέντρο. Το σχήμα τους αυτό, αλλά και η έλλειψη γεφυρών σε άνω και κάτω ψαλίδια αυξάνουν την ενδοτικότητα του πίσω τριγώνου, και η κλασική νεκρή αίσθηση που έχει το αλουμίνιο σε σχέση με τα ανθρακονήματα γίνεται πιο υποφερτή, χωρίς να θυσιάζονται οι ικανότητες του V9 στο σπριντάρισμα. Μιας και ανέφερα το σπριντάρισμα, μην περιμένετε ότι το μεταλλικό Protek θα είναι ρουκέτα, αλλά ειδικά για την οικονομική του κατηγορία δεν είναι αργό και σκαρφαλώνει μια χαρά -αρκεί να έχετε πάρει τον αέρα του 29αριού!
Εντυπώσεις
Το Protek V9 είναι ένα προσιτό 29άρι πλαίσιο που φτιάχνεται από τα χέρια Ιταλών τεχνιτών. Αυτό δηλώνεται ξεκάθαρα με το αυτοκόλλητο "Prodotto in Italia" και το κοινό που βλέπει Ταϊβάν και στρίβει αλλά δεν αντέχει οικονομικά να ψωνίσει από αμερικανική ή ευρωπαϊκή "μπουτίκ" σίγουρα θα το εκτιμήσει. Καλύπτει όχι μόνο τον μέσο αναβάτη, αλλά και τον πιο προχωρημένο, ενώ πολύ άνετα μπορεί να αποτελέσει το 2ο ή 3ο άλογο στο στάβλο κάποιου που έχει ήδη ένα καθαρόαιμο αγωνιστικό mountain bike ή ένα gravity ποδήλατο αλλά χρειάζεται και κάτι πιο "καθημερινό". Θα σας πάει στον αγώνα σας -XC ή Marathon- αλλά και σε εκείνη την εκδρομή με το έτερο ήμιση ή την παρέα σας, με την ίδια άνεση. Αν είναι το πρώτο σας 29άρι όμως, θα χρειαστεί λίγη συνήθεια ;)
Βαθμολογία:
Περισσότερες πληροφορίες: CicliProtek.com
Αντιπρόσωπος: Το Ποδήλατο