Όταν πριν ενάμιση περίπου χρόνο είχα την πρώτη μου επαφή με το Air 9 Carbon, δεν περίμενα ότι λίγους μήνες αργότερα θα αποκτούσα τον ολοκαίνουργιο αδελφό του φρέσκο-φρέσκο από το εργοστάσιο. Το Air 9 RDO (=Race Day Optimized) ανακοινώθηκε στις αρχές του 2012 και ένα από τα πρώτα κομμάτια για την Ευρώπη βρέθηκε στα χέρια μου την προτελευταία μέρα του Μάρτη. Σαρανταοκτώ ώρες αργότερα, έτρεξα το ποδήλατο στο τοπικό πρωτάθλημα ΜΤΒ της Κρήτης όπου πήρε το βάπτισμα του πυρός.
Τι σημαίνει Race Day Optimized;
Race Day Optimized σημαίνει "Βελτιστοποιημένο για την Ημέρα του Αγώνα", και αποτελεί τον χαρακτηρισμό των κορυφαίων ποδηλάτων της Niner που προορίζονται για αγώνες στο υψηλότερο επίπεδο. Το Air 9 RDO διατηρεί όλα τα θετικά χαρακτηριστικά του "μικρότερου" αδελφού του, Air 9 Carbon, όπως τις λιτές καθαρές γραμμές, την εσωτερική δρομολόγηση καλωδίων, την άριστη θέση οδήγησης και την προβλέψιμη συμπεριφορά, αλλά σπρώχνει τον πήχη ψηλότερα με κάποιες μεταβολές στη γεωμετρία (βλ. 3mm μακρύτερο οριζόντιο σωλήνα-μεταξόνιο και 5mm χαμηλότερο ύψος standover), καλύτερη απορροφητικότητα κραδασμών, χαμηλότερο βάρος πλαισίου κατά περ. 220gr και νέα "διακριτική" βάση για το οπίσθιο δισκόφρενο. Επίσης είναι διαθέσιμο στο σούπερ-σέξι μεταλλικό πράσινο χρώμα "Kermit" που προσφέρεται μόνο για ποδήλατα με το χαρακτηρισμό RDO.
Εξοπλισμός
Το Air 9 RDO διατίθεται στην ελληνική αγορά με δύο έτοιμα πακέτα εξοπλισμού ή μπορεί να "ντυθεί" σύμφωνα με τις απαιτήσεις του πελάτη. Το δικό μου ποδήλατο βασίστηκε στην έκδοση Race, μόνο που το αναβάθμισα με το πακέτο ηλεκτρονικών αλλαγών Ki2, δισκόφρενα Shimano XTR M980, τη σέλα Gobi XM της Fizik με carbon ράγες και χειρολαβές ESI Chunky. Το ολοκληρωμένο ποδήλατο μου έφτασε το βάρος των 9.5Kg, δηλαδή βαρύτερο κατά περίπου 350gr απ' ότι θα ζύγιζε αν το άφηνα ...στην ησυχία του!
Παράλληλα, έχοντας πρόσβαση σε ένα κανονικό Air 9 RDO Race μπόρεσα να δοκιμάσω το ποδήλατο και στην εργοστασιακή μορφή του. Η επιλογή της 20τάχυτης SRAM X.0 αντί της κορυφαίας ΧΧ είναι σοφή κίνηση, διότι κρατά την τιμή του ολοκληρωμένου ποδηλάτου σε ρεαλιστικά επίπεδα αλλά αποφεύγει και διάφορα προβλήματα αξιοπιστίας/αντοχής που παρουσιάζει η XX. Τα φρένα R1 Race της ιταλικής Formula δεν έχουν την ίδια στιβαρή αίσθηση με τα "απλά" R1 αλλά κρίνονται απαραίτητα για να διατηρηθεί το βάρος του ποδηλάτου χαμηλά (8.980gr χωρίς πετάλια για το μέγεθος M). Όπως και να έχει, είναι πολλάκις πιο αξιόπιστα από αυτά της SRAM-Avid και για να το θέσω απλά, δε δημιούργησαν προβλήματα. Η δύναμη πέδησης τους και η διαμόρφωση της ήταν ικανοποιητικά -τουλάχιστον για τα δικά μου γούστα- αλλά μια εμπρόσθια δισκόπλακα 180mm θα ήταν ευπρόσδεκτη.
Ο δισκοβραχίονας Rotor 3D+ είναι άκαμπτος, ελαφρύς, με καλαίσθητη εμφάνιση και μεγάλη αντοχή στο "ξύλο". Μου θύμισε ό,τι είχα αγαπήσει στους παλιότερους δισκοβραχίονες της Race Face, και η αρχιτεκτονική του επιτρέπει να τοποθετηθεί σε σχεδόν οποιοδήποτε mountain bike ανεξάρτητα από το standard της μεσαίας τριβής (αλλάζουν μόνο τα ποτήρια του).
Ο αλουμινένιος λαιμός του τιμονιού είναι επαρκώς άκαμπτος, και όπως στο carbon τιμόνι και στο λαιμό της σέλας, τα γραφικά του ακολουθούν το χρωματισμό του πλαισίου. Ο ανθρακονημάτινος RDO λαιμός σέλας στα 220gr δεν εντάσσεται στην "κατηγορία φτερού", αλλά ενώ είναι αρκετά άκαμπτος για δυνατό πεταλάρισμα η σχεδίαση του ενσωματώνει μια γενναία δόση ενδοτικότητας, κάτι που με βοήθησε σε μεγάλης διάρκειας αγώνες όπως το Marathon της Οίτης. Η σέλα WTB Silverado Comp είναι άνετη, έχει καλή εργονομία, και με εξυπηρέτησε απόλυτα για όσο τη χρησιμοποίησα.
Το πιρούνι
Το πιρούνι Rock Sox SID XX World Cup με 100mm διαδρομής και υδραυλικό κλείδωμα από το τιμόνι ("Pushloc") είναι άριστο, αξιόπιστο και ένα από τα ελαφρύτερα πιρούνια για 29άρι. Αφιέρωσα λίγα λεπτά για να το ρυθμίσω σύμφωνα με το βάρος και τον τρόπο οδήγησης μου, και δε χρειάστηκε να ξανασχοληθώ. Είναι αρκετά στιβάρό, και θα εμφανίσει δείγματα ελαστικότητας με τα καλάμια να κάνουν μια ελαφριά κάμψη προς τα πίσω μόνο υπό τα δυνατότερα φρεναρίσματα. Το βαμμένο στο χρώμα του πλαισίου SID κρατά τον εμπρόσθιο τροχό στη θέση του μέσω ενός σούπερ-άκαμπτου άξονα Maxle 15mm.
Οι τροχοί
Μιας και είπα "τροχό", φτάνω στους American Classic MTB 29 Race που αποτέλεσαν μέρος του εξοπλισμού στο ποδήλατο μου για τους πρώτους 3 μήνες. Είναι πραγματικά πανάλαφροι (1.419gr/ζεύγος) με βάρος που παραπάμπει σε μικρότερους, 26άρηδες τροχούς και όχι σε 29άρηδες ενώ η κύληση τους είναι υποδειγματική. Τα tubeless στεφάνια τους όμως είναι πολύ μαλακά και ευπαθή, με τα δικά μου να μαζεύουν βαθουλώματα και χτυπήματα από πέτρες πολύ γρήγορα, για να καταλήξει να με εγκαταλείψει ο πίσω τροχός σε έναν κακοτράχαλο δασικό του Υμηττού (όταν λέω "εγκαταλείψει", εννοώ ότι το ποδήλατο ακινητοποιήθηκε). Λόγω της ευκαμψίας των στεφανιών, το ποδήλατο χάνει αισθητά σε πεταλάρισμα και στρίψιμο -κάτι που γίνεται ακόμη πιο εμφανές μόλις αντικατασταθούν οι ασθενικοί τροχοί με στιβαρότερους.
Τα ελαστικά Schwalbe Racing Ralf 29x2.1 για tubeless χρήση κυλούν καλά και έχουν γρήγορη αίσθηση και καλή αντοχή στη χρήση. Η πρόσφυση τους σε κάθε περίπτωση είναι καλή, χωρίς όμως να είναι κορυφαία. Τουλάχιστον είναι ελαφριά, με βάρος στα 500gr/ελαστικό -μάλλον ό,τι ελαφρύτερο υπάρχει για 29άρια.
Στο βουνό τι λέει το εργαλείο;
Ανέβηκα στο Air 9 RDO έχοντας στο νου την αίσθηση του Air 9 Carbon, μόνο και μόνο για να διαπιστώσω ότι επρόκειτο για ...άλλο φρούτο! Το ποδήλατο είναι πιο ενδοτικό από τον μικρό του αδελφό, και του λείπει το "βαράω όσο πιο δυνατά μπορώ μέχρι να ξεράσω" για το οποίο σε παρακινεί εκείνο. Παρόλο που η μεσαία τριβή Pressfit 30 θεωρητικά μπορεί να αποδόσει τη μεγαλύτερη δυνατή ακαμψία, στο RDO θα έλεγα ότι η περιοχή αυτή είναι απειροελάχιστα πιο ελαστική από το ίδιο σημείο στο Carbon -προφανώς αποτέλεσμα της λεπτότερης διατομής σωλήνων και της ενδοτικότητας του RDO. Για να μην παρεξηγηθώ, το ποδήλατο δεν είναι αργό: Είναι ΠΟΛΥ γρήγορο.
Ακόμη και η παραμικρή κίνηση στο πετάλι εκτοξεύει το Air 9 RDO προς τα εμπρός, όπως θα περίμενε κανείς από ένα καθαρόαιμο, και με τρόπο που πολλές φορές θυμίζει ποδήλατο δρόμου! Αν θέλετε να σπάσετε τα χωμάτινα ρεκόρ σας στο Strava.com, το RDO είναι το ποδήλατο που θα σας βοηθήσει να το κάνετε. Όταν η κλίση αλλάξει σε κατηφορική, το μεγάλο πράσινο hardtail δεν απαιτεί από τον αναβάτη του κάτι που δε θα απαιτούσε και ένα υπεραυτοκίνητο από τον οδηγό του: να ξέρει να το οδηγήσει! Το στήσιμο που σου επιτρέπει να κινείσαι τόσο γρήγορα στην ευθεία και στην ανηφόρα, σε βγάζει λίγο "μπροστά" στις κατηφόρες συγκριτικά με ένα μη-καθαρόαιμο 29άρι. Αν βέβαια ανέβηκες την ανηφόρα πρώτος, η κατηφόρα πάλι δική σου θα είναι, δε χάνεις ;) Με τα σωστά λάστιχα και στήσιμο, το καλιφορνέζικο 29άρι στρίβει σα να κινούταν πάνω σε ράγες. Η συμπεριφορά του μου αρέσει πολύ.
Υπάρχει κάτι που δε σου άρεσε;
Για ποιον είναι;
Το Air 9 RDO (ποδήλατο βουνού της χρονιάς 2012 στη Eurobike) είναι τέλειο για αναβάτες XC/Marathon που ζητούν για ένα κορυφαίο αγωνιστικό ποδήλατο βουνού το οποίο προσφέρει άνεση, ταχύτητα, άριστη θέση οδήγησης και χαμηλό βάρος -αρκεί να μπορούν να το πληρώσουν (τιμή πλαισίου €2.350 / ποδηλάτου €4.900 - €6.500). Όποιος είναι βαρύς-εξαιρετικά μυώδης καλύτερα να προτιμήσει το φθηνότερο-σκληρότερο-βαρύτερο Air 9 Carbon. Αν το ποδήλατο μου είχε έρθει με στιβαρότερους, πιο ανθεκτικούς τροχούς οι 8 βαθμοί που του δίνω θα γίνονταν 10.
Βαθμολογία Niner Air 9 RDO ως ολοκληρωμένο ποδήλατο (έκδοση Race) / ως σκέτο πλαίσιο: