State of the Bike 7/2013

Η γαλήνη που επικράτησε για λίγο καιρό στην ποδηλατική αγορά έχει αρχίσει να αναταράσσεται και πάλι, επειδή νέα standards κάνουν την εμφάνιση τους. Μπορεί λίγα σύννεφα στον ουρανό να μη δικαιολογούν την ανησυχία καταιγίδας, αλλά έχω μερικές προβλέψεις πάνω στο τι μας περιμένει -μαζέψτε τη μπουγάδα και κλείστε τα παράθυρα!

Mountain Bikes: Μονόδισκες μεταδόσεις


Julien Absalon / 1x10

Εμπορικά, η αρχή έγινε από τη SRAM με την 11πλή σειρά XX1, και βέβαια τη σύντομα διαθέσιμη και πιο προσιτή X01. Όμως ο αμερικανικός όμιλος εταιριών απλά πρόσεξε τι ζητούσαν αρκετοί επαγγελματίες αναβάτες στη δική τους πλευρά του Ατλαντικού, οι οποίοι ήδη από το 2010 είχαν αρχίσει να κυκλοφορούν "sans derailleur" εμπρός. Πριν λίγες μέρες, είδα τον χορηγούμενο από τη Shimano Julien Absalon να κερδίζει το Πανευρωπαϊκό Πρωτάθλημα XCO Ανδρών με "αυτοσχέδια" μετάδοση XTR 1x10, έναν μονό [ειδικής κατασκευής] 36άρη δίσκο XTR και απλό οδηγό αλυσίδας στη θέση του εμπρόσθιου εκτροχιαστή. Περιμένω λοιπόν σύντομα τη Shimano ν' απαντήσει με τη δική της εκδοχή "XTR1" (τυχαίο όνομα, εγώ το σκέφτηκα) έστω σαν επιλογή, μαζί με μια διαθέσιμη 2x11. Ποια τα πλεονεκτήματα της μονόδισκης μετάδοσης:

  • Χαμηλότερο βάρος, αφού απουσιάζει ο εμπρόσθιος εκτροχιαστής μαζί με το χειριστήριο, καλώδιο-συρματόσχοινο του, καθώς και ένας δίσκος.
  • Χαμηλότερη πολυπλοκότητα του ποδηλάτου, δηλαδή λιγότερα εξαρτήματα που μπορεί να χαλάσουν, να φθαρούν ή να πιάσουν λάσπη και να "μπουκώσουν" σ' έναν αγώνα.
  • Πολύ λιγότερες πιθανότητες να πέσει η αλυσίδα και να χαθεί χρόνος.
  • Λιγότερη ενασχόληση με το ποδήλατο, που κατά τη γνώμη μου είναι το σημαντικότερο. Πολύ απλά, το αριστερό χέρι δεν απασχολείται πια με τις εμπρός αλλαγές, άρα ο ποδηλάτης μπορεί α) ευκολότερα να πατά το lockout του πιρουνιού και β) να συγκεντρώνεται στο πεταλάρισμα και τη διαδρομή.
  • Αντικαθιστώντας μόνο έναν δίσκο μπροστά, ο ποδηλάτης μπορεί π.χ. να κοντύνει όλες τις σχέσεις της μετάδοσης για τις ανάγκες ενός δύσκολου Marathon ή να τις μακρύνει για μια γρήγορη flat διαδρομή.

Πέραν των αθλητών XCO, όμοια ωφελημένοι από τη νέα minimal μορφή μετάδοσης είναι οι απλοί χομπίστες και οι αναβάτες All Mountain/Enduro MTB. Ποδηλάτες των κατηγοριών που αγαπούν τη βαρύτητα ακόμη περισσότερο, έχουν από χρόνια στραφεί σε μονούς δίσκους και οδηγούς αλυσίδας. Ναι, δεν πάει καιρός που χρειάστηκε να μεταβούμε από τον τριπλό δίσκο στον διπλό, αλλά τα πλεονεκτήματα μιας μετάδοσης 1x11 είναι αδιαμφισβήτητα. Και επειδή η Shimano μας έχει εδώ και 5 χρόνια σε "αναμμένα κάρβουνα" για μια ηλεκτρονική σειρά ποδηλάτων βουνού, δε θα εκπλαγώ αν κάτι τέτοιο γίνει συνδυαστικά με τα παραπάνω -έτσι και αλλιώς, η τεχνολογία υπάρχει και είναι δοκιμασμένη. Επίσης, εδώ και καιρό η Shimano συνεργάζεται με τη Fox πάνω σε διάφορα θέματα, με την έταιρη να έχει παρουσιάσει αναρτήσεις ηλεκτρονικού κλειδώματος που χρησιμοποιούν μπαταρία Shimano -άρα, σε μια τέτοια περίπτωση, εκτροχιαστές και αναρτήσεις θα μπορούσαν να έχουν κοινή τροφοδοσία.

 

Ποδήλατα Δρόμου: Υδραυλικά δισκόφρενα / Επικράτηση των ηλεκτρικών αλλαγών

Shimano Ultegra Di2 6870

Αν δεν έχετε ήδη διαβάσει τα προχθεσινά νέα σχετικά με τη νέα Ultegra Di2 και τα υδραυλικά δισκόφρενα δρόμου που προσφέρει η Shimano ως επιλογές στην άκρως εμπορική "δεύτερη" σειρά δρόμου της, σας προτείνω να τα διαβάσετε άμεσα. Η δυνατότητα υδραυλικών δισκόφρενων είναι διαθέσιμη μόνο στα ηλεκτρονικά χειριστήρια Ultegra, και αυτό δείχνει πόσο σοβαρά βλέπει ο ιαπωνικός κολοσσός την κατάργηση των συρματόσχοινων, αφού δεν επενδύει στην παραγωγή αντίστοιχων χειριστηρίων για τη μηχανική σειρά. Μπορεί ακόμη η UCI να μην έχει δώσει το πράσινο φως για τα δισκόφρενα στους αγώνες δρόμου, αλλά ας μην ξεχνάμε ότι η Shimano αποτελεί έναν από τους κύριους χορηγούς της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Ποδηλασίας και είναι σε θέση να ασκήσει την κατάλληλη πίεση. Μαζί με την επίσημη έγκριση της UCI για τα δισκόφρενα δρόμου, σίγουρα θα εμφανιστεί και το αντίστοιχο υδραυλικό πακέτο για τη Dura Ace.

Τι μπορούμε να περιμένουμε στη συνέχεια; Προσωπική μου εκτίμηση είναι ότι σίγουρα θα δούμε την μηχανική Dura Ace να εκλείπει (δεν ξέρω αν θα γίνει από αυτή τη γενιά της ή την επόμενη), με την Ultegra να ακολουθεί λίγο αργότερα, όπως και τα μηχανικά φρένα στεφάνης. Επίσης, δεν αποκλείω να δούμε μέσα στον επόμενο χρόνο -ή ίσως λίγο αργότερα- και ηλεκτρονική σειρά 105. Τα συρματόσχοινα ταχυτήτων και φρένων ανήκουν στον προηγούμενο αιώνα.

 

City Bikes: Πρακτικότερα και πιο Hi-Tech!

Νέα ποδήλατα πόλης

Ήδη από καιρό η Shimano έχει παρουσιάσει 11πλη "κλειστή" μετάδοση Alfine με ηλεκτρονικές αλλαγές. Ο συνδυασμός της με ιμάντα αντί αλυσίδας σημαίνει ένα καθαρότερο και λιγότερο απαιτητικό σε συντήρηση ποδήλατο πόλης. Τέρμα το λάδωμα της αλυσίδας, τέρμα οι ρυθμίσεις ταχυτήτων επειδή τα συρματόσχοινα τέντωσαν λόγω χρήσης. Τέρμα τα λερωμένα χέρια από το βάλσιμο της αλυσίδας, τέρμα οι λεκέδες στα παντζάκια. Μπορεί τα ηλεκτρικά ποδήλατα να γίνονται ολοένα και πιο δημοφιλή, αλλά έχουν ένα σημαντικό μειονέκτημα: το βάρος τους δεν επιτρέπει την εύκολη μεταφορά τους σε σκάλες, άρα τα περισσότερα πρέπει ν' αποθηκεύονται σε ισόγεια και εισόδους με κίνδυνο να κλαπούν.

Επίσης, δεν είναι πλέον ασυνήθιστο τα πιο καλά ποδήλατα πόλης να περιλαμβάνουν ενσωματωμένο σύστημα φωτισμού, ενώ ήδη επώνυμα ηλεκτρικά ποδήλατα διαθέτουν σύστημα εντοπισμού GPS σε περίπτωση κλοπής τους. Θα ήθελα ν' αναφερθώ σε κάποια σχετική είδηση, αλλά δυστυχώς περιορίζομαι λόγω "εμπάργκο" που έχει τεθεί από την κατασκευάστρια εταιρία. Ελπίζω σύντομα να μπορώ να γράψω περισσότερα.