Διαφήμιση
XTR Di2 M9050

Την Παρασκευή το απόγευμα η Shimano ανακοίνωσε επίσημα το πρώτο της ηλεκτρονικό γκρούπσετ για ποδήλατα βουνού, την XTR Di2 (M9050), για την οποία είχαν διαρρεύσει φωτογραφίες πριν από κάποιους μήνες. Σύμφωνα με τον ιαπωνικό κολοσσό, η εξέλιξη της XTR Di2 είναι αποτέλεσμα ενός εκτενούς προγράμματος δοκιμών, και διατίθεται παράλληλα με το μηχανικό γκρούπσετ XTR M9000.

xtr di2 julien absalon bmc

Το BMC TE01 του Julien Absalon με τη σειρά M9050, όπως αγωνίστηκε χθες Κυριακή στο Albstadt κερδίζοντας την 29η νίκη του σε αγώνα του Παγκοσμίου Κυπέλλου Πρωταθλήματος XCO

Ένα από τα μεγάλα πλεονεκτήματα των ηλεκτρονικών γκρούπσετς -εκτός από την ταχύτητα και την ακρίβεια στις αλλαγές σχέσεων- είναι οι προγραμματιζόμενες λειτουργίες, και η Μ9050 η οποία βασίζεται -όπως εκτιμούσαμε αρχικά- στην πλατφόρμα e-tube, προσφέρει μια νέα [προαιρετική] λειτουργία, που αποτελεί πραγματική αποκάλυψη: Το Synchro Shift!

Τι είναι το Synchro Shift;

Αν μπορείτε, θυμηθείτε την πρώτη σας εμπειρία πάνω σε ένα πολυτάχυτο ποδήλατο -πιθανότατα (και είναι λογικό) δεν μπορέσατε να μπείτε αμέσως στη λογική των συνδυασμών δίσκων-γραναζιών για να έχετε τη σχέση μετάδοσης που χρειαζόσασταν κάθε φορά. Στα αυτοκίνητα π.χ. οι ταχύτητες (σχέσεις μετάδοσης) είναι όλες σε μια σειρά. Σε ένα ποδήλατο με δύο ή τρεις δίσκους μπροστά, η σειρά τους δεν είναι τόσο ξεκάθαρη. Το Synchro Shift αναλαμβάνει να βάλει όλες τις σχέσεις του ποδηλάτου σε μια κατανοητή σειρά, καταργώντας παράλληλα την ανάγκη του αριστερού χειριστηρίου ταχυτήτων. Πριν εξηγήσουμε περισσότερα, αφιερώστε 2:42 να δείτε το σχετικό video.


Η XTR Di2 χρησιμοποιεί τη μονάδα ψηφιακής ένδειξης SCM-9050 ως εγκέφαλο. Εκτός από την ένδειξη επιπέδου φόρτισης της μπαταρίας και την τρέχουσα σχέση, ο αναβάτης μέσω του SCM-9050 μπορεί να επιλέξει τρόπο αλλαγής ταχυτήτων (Shift Mode) μεταξύ Manual και Synchro, όπως επίσης να ελέγξει την Fox iCD ανάρτηση του.

Με τη λειτουργία Synchro Shift ενεργοποιημένη, ο αναβάτης ελέγχει και τους δύο εκτροχιαστές με ένα χειριστήριο ταχυτήτων: Ο εμπρόσθιος εκτροχιαστής "διαβάζει" τη θέση του οπίσθιου εκτροχιαστή και αν κριθεί απαραίτητο, επιλέγεται αυτόματα η πιο αποδοτική σχέση, λαμβάνοντας υπόψη και την ευθυγράμμιση της αλυσίδας (chain line). Έτσι, καταργείται πλέον όχι μόνο ο ξεχωριστός έλεγχος του εμπρόσθιου εκτροχιαστή, αλλά και η ανάγκη αλλαγών "διόρθωσης". 20.000Km συνολικών δοκιμών από κορυφαίους αναβάτες που συνεργάστηκαν με τη Shimano στην ανάπτυξη της XTR Di2 εξασφαλίζουν ότι η λειτουργία αυτή θα είναι απροβλημάτιστη.

Το σύστημα διατίθεται με δύο χαρτογραφήσεις αλλαγών, βάσει των δεδομένων που συγκέντρωσε η Shimano από την περίοδο δοκιμών. Όμως, η προγραμματιζόμενη πλατφόρμα e-tube επιτρέπει στον αναβάτη να αλλάξει αυτές τις χαρτογραφήσεις και να δημιουργήσει τις δικές του. Η εναλλαγή μεταξύ Synchro Shift και χειροκίνητων αλλαγών είναι απόλυτα εφικτή όσο το ποδήλατο κινείται (σ.σ. θα δούμε το Synchro Shift και στα γκρούπσετς δρόμου;)

Άλλες πληροφορίες

  • Εμπρόσθιος εκτροχιαστής FDM9070: Διπλάσια δύναμη από τον μηχανικό M980, διαθέτει λειτουργία auto-trim. Βάρος 115gr (D-Type).
  • Οπίσθιος εκτροχιαστής RDM9050: Shadow RD+ σχεδίαση ειδικά προσαρμοσμένη για Di2, με ρυθμιζόμενη τάση ελατηρίου μέσω βίδας allen. Βάρος 289gr (GS).
  • Μονάδα ένδειξης SCM9050: 3 θύρες e-tube, σύνδεση με φορτιστή, βάρος 30gr.
  • Χειριστήρια ταχυτήτων SW-M9050: Βάρος 64gr έκαστο.
  • Μπαταρία: Δεν υπάρχει ειδική μπαταρία για την XTR Di2. Χρησιμοποιούνται οι υπάρχουσες SM-BTR1 (εξωτερική) ή SM-BTR2 (εσωτερική) που μπορεί να τοποθετηθεί σε ειδική μπαταριοθήκη στη βάση του παγουριού.

Bonus

XTR Di2 Pro Tharsis

Η θυγατρική της Shimano PRO μόλις ανακοίνωσε τη νέα της σειρά Tharsis αποτελούμενη από λαιμό τιμονιού, τιμόνι, χειρολαβές και λαιμό σέλας. Η δρομολόγηση των καλωδίων e-tube γίνεται εσωτερικά για πιο καθαρή εμφάνιση, ενώ η μπαταρία SM-BTR2 μπορεί να τοποθετηθεί μέσα στο λαιμό του πιρουνιού (προφανώς υπάρχει νέα "κουκουνάρα" με σχεδίαση που επιτρέπει κάτι τέτοιο). Οι χειρολαβές έχουν εσωτερική αυλάκωση για δρομολόγηση του καλωδίου e-tube. Το τελευταίο βέβαια, ίσως αποτελέσει την αχίλλειο πτέρνα του καλαίσθητου σετ, αφού ο περιορισμός στην επιλογή χειρολαβών είναι σοβαρό μειονέκτημα. Edit: περισσότερες φωτογραφίες αποκαλύπτουν ότι η αυλάκωση στο τιμόνι Tharsis είναι αρκετά βαθιά, ώστε να επιτρέπει τη χρήση τουλάχιστον μαλακών χειρολαβών χωρίς πρόβλημα.

PRO Tharsis XTR Di2

Και επίσημα πλέον, καθόμαστε σε αναμμένα κάρβουνα. Τιμές και διαθεσιμότητα, άγνωστες προς το παρόν...