Πριν από μερικούς μήνες η Rotor ανακοίνωσε τη διάθεση της σειράς UNO, ενός πλήρους groupset για ποδήλατα δρόμου. Η βασική διαφορά της UNO με τα τρέχοντα κορυφαία groupsets των Campagnolo, Shimano και SRAM είναι πως οι αλλαγές της δεν είναι ηλεκτρονικές αλλά υδραυλικές. Το groupset του ισπανικού οίκου θα διατίθεται σε δύο εκδόσεις:
Rotor UNO εκδόσεις | ||
---|---|---|
Κωδικός | UNO | UNO |
Αλλαγές Ταχυτήτων | Υδραυλικές | Υδραυλικές |
Φρένα | Υδραυλικά στεφάνης | Υδραυλικά Δισκόφρενα |
Όπως φαίνεται παραπάνω, σε κάθε περίπτωση οι αλλαγές ταχυτήτων και τα φρένα είναι υδραυλικά, και το μόνο που αλλάζει είναι ο τύπος του φρένου -ούτε καν τα χειριστήρια. Αυτό σημαίνει ότι αν π.χ. βάλω μια σειρά UNO στο τρέχον κουρσάκι μου το οποίο παίρνει φρένα στεφάνης, και μελλοντικά αγοράσω πλαίσιο/τροχούς για δισκόφρενα, το μόνο που θα χρειαστεί να κάνω για να μεταφέρω το groupset μου στο νέο ποδήλατο είναι ν' αντικαταστήσω τα φρένα. Επίσης, ο ισπανικός οίκος δηλώνει πως όλα τα υδραυλικά εξαρτήματα του groupset θα είναι συμβατά με όποια μελλοντικά μοντέλα παρουσιάσουν.
Όλα τα εξαρτήματα της σειράς, με εξαίρεση την αλυσίδα, σχεδιάζονται και κατασκευάζονται στην Ευρώπη. Οι δαγκάνες των φρένων (στεφάνης / δισκόφρενα) και οι υδραυλικές γραμμές (καλώδια) τους κατασκευάζονται από τη Magura. Οι αλλαγές των ταχυτήτων λειτουργούν απρόσκοπτα από τους -15°C έως τους 88°C χωρίς να επηρεάζονται από τη θερμοκρασία.
Οπίσθιος Εκτροχιαστής
Το βάρος των 212gr επιτυγχάνεται χάρη στη μινιμαλιστική σχεδίαση του εξαρτήματος και την προσεκτική χρήση carbon. Όπως και στις τρέχουσες ηλεκτρονικές σειρές, υπάρχει η δυνατότητα ρύθμισης για αλλαγή πολλαπλών γραναζιών ταυτόχρονα (2, 3 ή 4). Σε αντίθεση με οποιοδήποτε άλλο groupset της αγοράς, οι θέσεις των αλλαγών βρίσκονται εδώ, και όχι μέσα στο μηχανισμό των χειριστηρίων. Αυτό σημαίνει ότι αν μελλοντικά οι μεταδόσεις γίνουν 2x12, το μόνο που χρειάζεται για ν' αναβαθμίσει κανείς την UNO του, είναι ν' αντικαταστήσει τον πίσω εκτροχιαστή και την κασέτα των γραναζιών. Επίσης, έμφαση έχει δοθεί στην ευκολία ρύθμισης του εξαρτήματος - ολόκληρη η ρύθμιση του εκτροχιαστή γίνεται από μία και μόνο βίδα.
Εμπρόσθιος Εκτροχιαστής
Ο εμπρόσθιος εκτροχιαστής ζυγίζει μόλις 114gr, ρυθμίζεται από μία και μόνο βίδα, ενώ η ευθυγράμμιση του (trim) μπορεί να ρυθμιστεί ξεχωριστά για τον μικρό και μεγάλο δίσκο. Όπως και στον οπίσθιο εκτροχιαστή, έτσι στον εμπρόσθιο, οι θέσεις των αλλαγών βρίσκονται εδώ και όχι στο μηχανισμό του χειριστηρίου.
Χειριστήρια
Το βάρος των 333gr για το ζεύγος, επιτυγχάνεται χάρη σε δύο παράγοντες: 1) Εκτεταμένη χρήση ανθρακονημάτων 2) Ανεστραμμένος μηχανισμός αλλαγών. Με τις θέσεις των αλλαγών να βρίσκονται στους εκτροχιαστές, το κάθε χειριστήριο δεν είναι τίποτε άλλο παρά δύο έμβολα, ένα που σπρώχνει υγρό προς τον εκτροχιαστή, και ένα που σπρώχνει υγρό προς το φρένο. Όπως αποκαλύπτει η δεξιά επάνω φωτογραφία, το λειτουργικό μέρος κάθε χειριστηρίου είναι πολύ μικρό. Έτσι, η Rotor μπορεί να ρυθμίσει το σχήμα και μέγεθος της λαβής όπως χρειάζεται για να βελτιωθεί η εργονομία, χωρίς ν' ανησυχεί μήπως δεν υπάρξει χώρος για το μηχανισμό. Επίσης, έχει γίνει πρόβλεψη για εύκολη εξαέρωση, ενώ υποστηρίζεται από τον κατασκευαστή ότι η αίσθηση που προσφέρουν τα χειριστήρια είναι όμοια με αυτή των κορυφαίων μηχανικών groupsets.
Δισκόφρενα
Τα δισκόφρενα της UNO κατασκευάζονται από τη γερμανική Magura και η Rotor δηλώνει πως πρόκειται για το ελαφρύτερο και ασφαλέστερο δισκόφρενο δρόμου της αγοράς. Επίσης, αναφέρεται ότι δεν απαιτείται καμία συντήρηση του συστήματος, παρά μόνο η αντικατάσταση των τακακιών όταν αυτά φθαρούν.
Φρένα στεφάνης
Για ποδήλατα που δεν είναι συμβατά με δισκόφρενα, η Rotor προσφέρει υδραυλικά φρένα στεφάνης (413gr/ζεύγος) κατασκευασμένα από τη Magura και εξοπλισμένα με τακάκια SwissStop. Οι τεχνικές προδιαγραφές των φρένων αναφέρουν ότι [edit]είναι aero,[/edit] έχουν σχεδιαστεί ώστε να είναι συμβατά με όλους τους τροχούς της αγοράς χωρίς ρύθμιση, ενώ ανοίγουν εύκολα προκειμένου ν' αφαιρεθεί ο τροχός.
Αλυσίδα / Κασέτα
Η αλυσίδα του ισπανικού groupset είναι η KMC X11SL (237gr) με quick link για εύκολη συντήρηση. Η κασέτα γραναζιών στα 149gr για το μέγεθος 11-28 είναι η ελαφρύτερη στην αγορά και αποτελείται από τρία τμήματα: δύο ατσάλινα (9 μικρότερα γρανάζια) και ένα αλουμινένιο (2 μεγαλύτερα γρανάζια). Είναι συμβατή με μεταδόσεις Shimano και SRAM, πράγμα που σημαίνει ότι η UNO λειτουργεί απροβλημάτιστα με τις κασέτες των δύο κατασκευαστών. Προς το παρόν, διαθέσιμο είναι μόνο το μέγεθος 11-28, αλλά σύντομα θα υπάρξουν περισσότερες επιλογές. Επίσης, αναφέρεται ότι θα είναι δυνατό μελλοντικά να αλλάξει κανείς μόνο 1 από τα 3 τμήματα της κασέτας προκειμένου να έχει εξατομικευμένο φάσμα σχέσεων στο ποδήλατο του.
Βάρος
Αν παραθέσουμε τα βάρη των εξαρτημάτων της ασύρματης ηλεκτρονικής σειράς SRAM Red eTap με αυτά της Rotor UNO, προκύπτει ότι η UNO είναι αισθητά ελαφρύτερη.
Σειρά | Red eTap με συμβατικά φρένα | Rotor UNO με υδραυλικά φρένα στεφάνης |
---|---|---|
Χειριστήρια | 260gr | 333gr |
Φρένα | 524gr (aerolink) | 413gr (δαγκάνες στεφάνης, aero) |
Οπ.Εκτροχιαστής | 239gr | 212gr |
Εμπρ.Εκτροχιαστής | 187gr | 114gr |
Κασέτα γραναζιών | 151gr | 149gr |
Αλυσίδα | 242gr | 237gr |
Λοιπά εξαρτήματα | 100gr | 146gr |
Σύνολο | 1.703gr | 1.604gr |
Τιμή
Η ευρωπαϊκή τιμή της Rotor UNO έχει οριστεί στα €2.499,00.