Διαφήμιση

Κατ’αρχάς πρέπει να σας πω ότι από καιρό θέλω να γράψω και εγώ κάτι για τους ποδηλατόδρομους. Ο λόγος που το καθυστερώ – ακόμα και τώρα δεν ξέρω αν κάνω καλά που το γράφω - είναι ότι προσπαθώ να αφήσω το έργο να τρέξει και να δείξει περισσότερες λεπτομέρειες για τα πλεονεκτήματα και κυρίως τα προβλήματα που προσφέρει στην λειτουργία της τοπικής κοινωνίας.

Η αγορά της Ερυθραίας και της Κηφισιάς, αποτελεί σταθμό για τους βόρειους. Εμπορικές δραστηριότητες γύρω από σχεδόν τα πάντα για πληθώρα πορτοφολιών και βαλαντίων. Άσε την ωραία βόλτα μετά το βασιλικό ξύπνημα της Κυριακής για χάζι και καφέ.

Οι ποδηλατόδρομοι ήρθαν πριν μερικούς μήνες και μπήκαν στην καθημερινότητα των κατοίκων. Κάποιοι τους δέχθηκαν με ενθουσιασμό, ενώ κάποιοι άλλοι άρχισαν να παραπονιούνται για τη δυσφορία που προκάλεσαν στον κόσμο. Μα καλά, οι ποδηλατόδρομοι τι δυσφορία μπορούν να προκαλέσουν, αναρωτήθηκα; Ίσα ίσα, σκέφτηκα, θα δώσουν νέα πνοή στην πόλη, θα κατεβαίνουν οι κάτοικοι να ψωνίζουν με τα ποδήλατά τους, ο φίλος μου ο ποδηλατάς θα πουλήσει περισσότερα ποδήλατα και όλοι θα ζούμε χαρούμενοι και ευτυχισμένοι σε αυτήν την πόλη.

Στη θεωρία όλα είναι πολύ καλά. Αρκούσε μια μόνο ματιά όποτε περνούσα για να καταλάβω ότι κάποιο κομμάτι από το πολλά υποσχόμενο πάζλ, έλειπε. Οι συγκεκριμένοι ποδηλατόδρομοι είναι στενά κομμάτια του πεζοδρομίου, με μεταλλικά κολωνάκια στις άκρες, με σχάρες απομάκρυνσης υδάτων τοποθετημένες παράλληλα με τις ρόδες των ποδηλάτων. Η εικόνα συνεχίζεται με τα οχήματα των περίοικων να βρίσκονται συχνά πυκνά παρκαρισμένα σε εισόδους/εξόδους ποδηλατοδρόμων και διασταυρώσεις, προκαλώντας εκνευρισμό σε ποδηλάτες (θέλω να περάσω) και σε καταστηματάρχες (πελάτης μου είναι, δυο λεπτά να ψωνίσει).

mg_7425

Αναρωτήθηκα ποιος τελικά έχει δίκιο; Ο ποδηλάτης που διεκδικεί το πρωτόγνωρο δικαίωμά του να κινηθεί επιτέλους με ασφάλεια (;) στο δικό του αποκλειστικά δρόμο, ή ο καταστηματάρχης ο οποίος βλέπει σε χαλεπούς καιρούς να μειώνεται η αγοραστική κίνηση της περιοχής;

Τι έγινε λοιπόν στις παραπάνω περιοχές; Στο βωμό της ποδηλατικής ανάπτυξης θυσιάστηκαν θέσεις στάθμευσης. Οι κάτοικοι και οι επισκέπτες μετακινήθηκαν προς άλλες αγορές όπου μπορούν πλέον πιο άνετα να σταθμεύσουν και να ψωνίσουν. Τα καταστήματα έχοντας ήδη στην καμπούρα τους τα σημάδια της ύφεσης, μείωσαν και άλλο το τζίρο τους. Και επειδή οι αριθμοί και τα μαθηματικά δεν βγαίνουν είδαμε πολλά καταστήματα να μειώνουν υπαλλήλους και κάποια να κλείνουν.

Δηλαδή υποστηρίζεις ότι κλείσανε επειδή υπήρχαν οι ποδηλατόδρομοι;

Δεν ξέρω πραγματικά. Οι ίδιοι οι καταστηματάρχες υποστηρίζουν ότι οι ποδηλατόδρομοι αποτέλεσαν τη χαριστική βολή. Γνωστή βιβλιοπώλης στην Ερυθραία μου έλεγε: «Σιγά μην παρατήσει η κυρία το SUV της,να πάρει το ποδήλατο και να έρθει να ψωνίσει. Εδώ δεν δίνει 5€ για να πάρει ένα βιβλίο στο παιδί της. Οι ποδηλατόδρομοι το μόνο που έκαναν είναι να αναγκάσουν την αγορά της Ερυθραίας να πάψει να υπάρχει. Τα λουκέτα έρχονται».

Αφοπλιστικά τα λόγια της και φαντάζομαι παρόμοιες ιδέες έχουν όλοι οι επιχειρηματίες της περιοχής. Ακουστήκαν από άλλους μέχρι και ακραία σενάρια που θέλουν την Ερυθραία να παύει πολλές επιχειρηματικές δραστηριότητες προς χάριν των παρακείμενων εμπορικών κέντρων. Θέλω να πιστεύω ότι κάτι τέτοιο, ακόμα και στη χώρα της διαπλοκής και της διαφθοράς, δεν ισχύει.

Τελικά οι καταστηματάρχες έχουν άδικο; Φανταστείτε να έρθει κάποιος στη δουλειά σας και σας πει ότι προς χάριν της πράσινης ανάπτυξης, θα πρέπει να σας κόψει 1 από τους 3 πελάτες κάθε μέρα. Θα σας αρέσει;

Ας περάσουμε τώρα και στην απέναντι μεριά: Χαίρομαι πολύ που υπάρχουν ποδηλατόδρομοι στην περιοχή που μένω. Και ένιωσα πολύ περήφανος που ήλθαν φίλοι Ιταλοί και Πορτογάλοι και είχα ποδηλατόδρομους να τους δείξω. Αλλά ξέρετε τι; Δεν τους χρησιμοποιώ. Βγαίνω με την κούρσα και επειδή αφενός φοβάμαι μην πέσει ο τροχός μου στις σχάρες και αφετέρου επειδή συνέχεια οι ποδηλατόδρομοι είναι μπλοκαρισμένοι από αυτοκίνητα (τα οποία έχουν σταματήσει για «2 λεπτά») εκνευρίζομαι και πάω από άσφαλτο τελικά. Επίσης, στο δεδομένο πλάτος του ποδηλατόδρομου αναγκαστικά πρέπει να κόψεις και να χαιρετίσεις τον απέναντι ποδηλάτη αφού πρέπει να συνεννοηθείς ποιος θα περάσει πρώτος. Αλλιώς υπάρχει ο κίνδυνος να ακουμπήσουν τα ποδήλατα τιμόνι με τιμόνι και στην καλύτερη περίπτωση, οι αναβάτες να καταλήξουν σαν σύγχρονοι Αθανάσιοι Διάκοι στα κολωνάκια. Συνεπώς καταλαβαίνετε γιατί προτιμώ την πατροπαράδοτη λύση της οδήγησης στην άσφαλτο με κάθε άλλο κίνδυνο. Άσε που το δίκτυο δεν οδηγεί πουθενά: για να πας στην Κηφισιά πρέπει ούτως ή άλλως να πεταλάρεις σε κανονικό δρόμο.

Πρέπει να τελειώσω την ιστορία μου γιατί έχω να πάω με το ποδήλατο σπίτι. Θα συνοψίσω τις ιδέες μου μέσα από μερικά ερωτήματα (μάλλον ρητορικά):

  • Γιατί δεν έγινε μια μελέτη που να λαμβάνει υπόψη τις επιδράσεις του έργου στο σύνολο του περιβάλλοντος (αστικό, εμπορικό, φυσικό κτλ); Πώς έλαβε έγκριση περιβαλλοντικών όρων, ένα έργο το οποίο μαθηματικά θα κατέληγε σε αποδυνάμωση των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων της περιοχής;
  • Ποιες προδιαγραφές ακολουθήθηκαν κατά την κατασκευή του έργου και από πού αντλήθηκαν αυτές; Προφανώς οι φίλοι μου εντόπισαν εύκολα τις σχεδιαστικές και κατασκευαστικές τους ατέλειες όταν τους δάνεισα το σπαστό μου για να μετακινηθούν.
  • Πόσο βελτίωσε το τοπικό φυσικό περιβάλλον η λειτουργία ποδηλατοδρόμων; Έχουν γίνει μετρήσεις (πχ. Δείκτες ατμοσφαιρικής ρύπανσης) πριν και μετά την περάτωση του έργου για να δούμε τελικά αν έκανε κάποια διαφορά; Δεν αμφισβητώ ότι η χρήση ποδηλατόδρομων κάνει διαφορά. Δεν χρησιμοποιούνται, αυτό εννοώ. Ας μετρήσουμε τους σχετικούς δείκτες για να επιβεβαιώσουμε το εγχείρημα, αυτά που χάσαμε (ευκαιριακό κόστος) σε λεφτά και χρόνο απέδωσαν; Εσείς τι λέτε; Έχει λιγότερη κίνηση η Ν. Ερυθραία;
  • Τι έγινε με τα ποδήλατα που γνωστό ποδηλατικό κατάστημα διέθεσε προς ενοικίαση έναντι συμβολικού κόστους;

Καθόλου τυχαίο δεν είναι που δεν κάνω καμία αναφορά στην ποδηλατική αστική μας κουλτούρα. Επίσης, επειδή φοβάμαι ότι η χρονική συγκυρία (εκλογές γαρ) που αναρτώ αυτή τη δημοσίευση ίσως ξενίσει κάποιους, σας ενημερώνω όμως ότι το κείμενο δεν έχει καμία πολιτική προέκταση, ούτε "δήθεν", ούτε "αλλά" αλλά και κανένα "θα".