Vauban: Μία κοινότητα χωρίς αυτοκίνητα

Στη γερμανική επαρχία, Vauban, οι κάτοικοι κινούνται με ποδήλατο ή με τα πόδια απαλλαγμένοι από τα αυτοκίνητα. Πρόκειται για μία πειραματική περιοχή στα περίχωρα του Freiburg, όπου τα αυτοκίνητα στους δρόμους και στους ιδωτικούς χώρους στάθμευσης είναι απαγορευτικά.

Το κόστος για αγορά ιδιωτικού χώρου στάθμευσης κοστίζει 40,000 δολάρια και υπάρχουν μόνο δυο μεγάλα γκαράζ. Οι κάτοικοι σε ποσοστό που αγγίζει το 70% δεν έχουν αυτοκίνητα και το 57% τα πούλησαν για να μετακομίσουν στην περιοχή.

Ο σχεδιασμός της περιοχής ολοκληρώθηκε το 2006 και σήμερα μένουν 5,500 κάτοικοι, κυρίως οικογένειες μεσοαστών που μετακομίζουν από το Σικάγο. Τα οικογενειακά αυτοκίνητα ευθύνονται για το 12% των εκπομπών του θερμοκηπίου και αναμένεται να φτάσει στο 50% σε περιοχές έντονης δραστηριότητας στις ΗΠΑ. Το μοντέλο του Vauban, λοιπόν, είναι πολύ σημαντικό για την προστασία του περιβάλλοντος.

Η καλύτερη πρόσβαση στη δημόσια συγκοινωνία και οι λιγότεροι χώροι στάθμευσης πρέπει να υιοθετηθούν από όλο τον κόσμο για να οδηγηθεί στο μοντέλο χωρίς αυτοκίνητα. Το πέρασμα φαίνεται μάλλον δύσκολο, αν σκεφτούμε ότι από το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά οι κοινωνίες σχεδιάζονται με προτεραιότητα την κυκλοφορία των αυτοκινήτων δηλώνει ο κ. Goldberg της καμπάνιας Transportation for America. Η σημασία του αυτοκινήτου φαίνεται και από το 80% της προηγούμενης χρηματοδότησης που δαπανήθηκε στη δημιουργία αυτοκινητοδρόμων. Οι τροποποιήσεις των νόμων και η δημόσια συγκοινωνία που εξυπηρετεί πλέον τα προάστια, όμως, προωθεί τη μείωση των αυτοκινήτων, σύμφωνα με το Environmental Protection Agency.

Μια παρόμοια κοινότητα, η Quarry Village, θα δημιουργηθεί στα περίχωρα του Όκλαντ, όπου θα είναι προσβάσιμη χωρίς αυτοκίνητο από το δίκτυο συγκοινωνίας Bay Area Rapid Transit και το πανεπιστήμιο της περιοχής. Πολλοί ανυπομονούν να μετακομίσουν στην κοινότητα για να περιορίσουν την ιδιοκτησία αμαξιών. Ο συνιδρυτής της CarFree City USA, David Ceaser, δεν είναι τόσο αισιόδοξος επειδή οι αμερικανοί είναι δύσπιστοι σχετικά με την κατοχή αυτοκινήτων και ακόμα και οι νόμοι απαιτούν δυο θέσεις αυτοκινήτου για κάθε πολίτη.

Οι περισσότεροι κάτοικοι της γερμανικής επαρχίας είναι υποστηρικτές του Green Party και επιλέγουν συνειδητά αυτό τον τρόπο ζωής. Οι υπόλοιποι μετά από ένα μικρό διάστημα εγκαταλείπουν την πρώην ναζιστική επαρχία και επιστρέφουν στη ζωή στην πόλη.

Η Βρετανία έχει υιοθετήσει από το 2001 ένα σύστημα που βελτιώνει τη δημόσια συγκοινωνία και λειτουργεί με το σκεπτικό οι πολίτες να φτάνουν στις δραστηριότητες τους χωρίς αμάξι.