Όταν στις αρχές Ιουνίου πήρα στα χέρια μου την ολοκαίνουργια ηλεκτρική σειρά Ki2 -ένα υβρίδιο εξαρτημάτων Shimano XTR, Shimano Di2 και K-Edge- το αγωνιστικό μου hardtail λύθηκε στα εξ ων συνετέθη για να ξαναδεθεί ..."faster, better, stronger"! Δεν ήταν η πρώτη μου επαφή με ηλεκτρική μετάδοση, αλλά θα ήταν η πρώτη φορά που τα πανάκριβα ιαπωνικά ηλεκτρονικά πατούσαν σε ευρωπαϊκό μονοπάτι, χάρη στην αμερικανική εφευρετικότητα της K-Edge και την θετικότατη αντιμετώπιση του Έλληνα αντιπροσώπου της.

Η θεωρία

Τα mountain bikes, λόγω της προοριζόμενης χρήσης τους, έρχονται αντιμέτωπα διαρκώς με τα στοιχεία της φύσης: Σκόνη, χώμα, νερό, λάσπη -όλα τους με ένα ιδιαίτερο ταλέντο να εισχωρούν σε οποιοδήποτε άνοιγμα του ποδηλάτου, όσο μικρό και να είναι. Όποιο σετ συρματόσχοινων-καλωδίων και να φορά το αγαπημένο σας MTB, είναι σίγουρο ότι από την πρώτη του κιόλας βόλτα στο χώμα, οι επιδόσεις αλλαγών στις ταχύτητες  αρχίζουν να μειώνονται. Το λιπαντικό των συρματόσχοινων στεγνώνει, με το νερό και τη βρωμιά να εγκαθίστανται στη θέση του. Αν συνυπολογίσει κανείς και τη έντονη κούραση (a.k.a. "σούρα") ενός δύσκολου αγώνα XC ή Marathon, είναι πολύ πιθανό -το λέω ως παθών- στα τελευταία χιλιόμετρα της διαδρομής ο αναβάτης να ζορίζεται στην αλλαγή ταχύτητας.

Τι γίνεται λοιπόν αν εφαρμόσουμε στα ποδήλατα βουνού την τεχνολογία Di2 που διαθέτει η Shimano για το δρόμο; Θεωρητικά εξαλείφονται όλα τα παραπάνω προβλήματα ενώ παράλληλα ποδηλατούμε πιο ξεκούραστα και αποδοτικά. Ομοίως, η ανάγκη συντήρησης του ΜΤΒ μειώνεται δραστικά. Αυτή ακριβώς είναι η ουσία της Ki2.

Που διαφέρει η Ki2 από τη Di2;

Η συσκευασία ανοίχτηκε δευτερόλεπτα μετά την παραλαβή της. Αρχικά νομίζα πως έχει γίνει λάθος, ότι μου έστειλαν μια κανονική Di2 για ποδήλατο δρόμου. Η πρώτη ματιά με ξεγέλασε όμως, αφού η Ki2 (από το K-Edge + Di2) βασίζεται στην ήδη υπάρχουσα τεχνολογία και αξιοπιστία που έχει εμφυσήσει η Shimano στην κορυφαία της σειρά δρόμου Dura Ace Di2. Ο αμερικανικός οίκος έχει επέμβει σε δύο μόνο σημεία:

  • Χειριστήρια ταχυτήτων: Το χαρακτηριστικό της Ki2 είναι τα χειριστήρια της, κατασκευασμένα από αλουμίνιο CNC, διαθέσιμα σε γκρίζο, κόκκινο, μπλε ή χρυσό χρώμα εμπερικλείουν τις ηλεκτρονικές πλακέτες από τα χειριστήρια ST-7970 της Shimano με τα καλώδια της Di2, τη μονάδα με την ένδειξη μπαταρίας/ρυθμιστή ταχυτήτων και την απόληξη για σύνδεση στο πίσω καλώδιο/κατανεμητή της Di2. Πλέον στη δεύτερη υλοποίηση τους, το κάθε χειριστήριο κλίνει κατά 15° προς το χέρι του αναβάτη για βελτιωμένη εργονομία, ενώ τα δύο ξεχωριστά ...πλήκτρα που βρίσκονται σε κάθε μεριά, ανεβάζουν και κατεβάζουν σειριακά τους εκτροχιαστές. Απαραίτητη προϋπόθεση για την τοποθέτηση τους, οι μανέττες XTR BL-M985 (στάνταρ έκδοση) ή BL-M988 (έκδοση με δυνατότερο έμβολο και ψύκτρες στα τακάκια).
  • Οπίσθιος εκτροχιαστής: Εκ πρώτης όψεως φαίνεται να είναι ένας κανονικός εκτροχιαστής Di2, αλλά αμέσως μετά διακρίνει κανείς το αλλαγμένο "πόδι" του, το οποίο λόγω μήκους του επιτρέπει να ανταπεξέρχεται στις σχέσεις μιας μετάδοσης ΜΤΒ 2x10 -Σε περίπτωση που ακόμη καβαλάτε 3x9, μη χαλιέστε με το δύο-επί-δέκα γιατί πλέον όλες οι σοβαρές μεταδόσεις MTB έχουν αυτό το φορμά. Οι χρωματικές επιλογές για το πόδι του εκτροχιαστή είναι όμοιες με αυτές για τα χειριστήρια.

Και όλα τα άλλα;

Όλα τα υπόλοιπα εξαρτήματα είναι "μαμά" Shimano, μέχρι και στη συσκευασία τους! Ο εμπρόσθιος εκτροχιαστής, η πλεξούδα-κατανεμητής καλωδίων ("πίσω καλώδιο Di2"), η μπαταρία και η βάση της θα μπορούσαν να τοποθετηθούν σε ένα κουρσάκι και να δουλέψουν κανονικότατα, αφού δεν έχει γίνει η παραμικρή επέμβαση πάνω τους! Τα εξαρτήματα XTR που χρειάζονται οπωσδήποτε για την εγκατάσταση είναι -όπως ανέφερα και πιο πάνω- οι σούπερ-μίνιμαλ υδραυλικές μανέττες φρένων XTR, επειδή τα χειριστήρια της Ki2 έχουν κατασκευαστεί ώστε να τοποθετούνται στο κάτω μέρος τους. Εννοείται πως μαζί τους πάνε και οι απίστευτα αποδοτικές και αξιόπιστες υδραυλικές δαγκάνες BR-M985. Μελλοντικά, η K-Edge αναμένεται να κυκλοφορήσει ξεχωριστές βάσεις τοποθέτησης των χειριστηρίων για όσους προτιμούν να χρησιμοποιήσουν άλλα φρένα, προς το παρόν όμως αποφεύγει ν' ανακοινώσει οτιδήποτε σχετικό.

Δισκοβραχίονας, κασέτα, αλυσίδα μπορούν να είναι οτιδήποτε εσείς προτιμάτε ή έχετε ήδη, αρκεί να είναι 2x10 συμβατά και οι εμπρόσθιοι δίσκοι να έχουν μέγεθος μικρού δίσκου 26-28 δόντια και μέγεθος μεγάλου 40-42 (η μέγιστη προτεινόμενη διαφορά μεταξύ τους είναι 14 δόντια). Σε γενικές γραμμές, αν δεν έχετε ήδη τη νέα XTR και δε θέλετε να προμηθευτείτε το πλήρες κιτ ή το ηλεκτρικό κιτ, έχετε τη δυνατότητα να αγοράσετε όλα τα εξαρτήματα από το κατάστημα της επιλογής σας, εκτός από τα χειριστήρια και τον οπίσθιο εκτροχιαστή. Αν για κάποιο λόγο που δεν μπορώ να φανταστώ, έχετε έναν περισσευούμενο RD-M7970 στο συρτάρι σας και θέλετε να τον χρησιμοποιήσετε αντί αυτού της Ki2, τότε η K-Egde αναλαμβάνει τη μετατροπή του σε "βουνίσιο", με το αζημίωτο φυσικά (στην προκειμένη περίπτωση ο πελάτης επιβαρύνεται το κόστος μεταφορικών Ελλάδα-Αμερική-Ελλάδα με κούριερ + λοιπές χρεώσεις + τα ανταλλακτικά + την εργασία μετατροπής).

Πατώντας στα παραπάνω links δε θα μπορούσατε παρά να προσέξετε τις τιμές των εξαρτημάτων Ki2. Ναι, είναι ακριβά. Όμως, με τη διάθεση της Shimano Ui2 στην αγορά, είναι σχεδόν σίγουρο πως η K-Edge θα παρουσιάσει μια σημαντικά πιο προσιτή, εξίσου λειτουργική Ki2 που θα μπορεί ν' αποκτηθεί από πολύ περισσότερο κόσμο! Προς το παρόν, η "Dura Ace Ki2" αποτελεί μια προσέγγιση της τελειότητας, και έτσι θα πρέπει να τη δούμε ώστε το υψηλό της κόστος να φαντάζει πιο ευκολοχώνευτο -Όπως με ένα ιταλικό υπεραυτοκίνητο δηλαδή, που το κοιτάς και νιώθεις ότι όσα και αν έδωσε ο τυχερός του ιδιοκτήτης, σίγουρα τ' αξίζει. Έτσι και αλλιώς, κάθε σειρά Ki2 προορίζεται για τοποθέτηση σε ένα ακριβό έως πολύ ακριβό ποδήλατο άρα το αποτέλεσμα θα είναι σε κάθε περίπτωση "εξωτικό".

Η εγκατάσταση

Μπορεί να ακουστεί ως υπερβολή, αλλά δεν είναι: Για την εγκατάσταση της Ki2 στο ανθρακονημάτινο Stumpy μου δεν μας έφτασε ένα απόγευμα -χρειαστήκαμε δύο! Χειριστήρια και ντεραγιέ τοποθετήθηκαν άμεσα στο ποδήλατο, αλλά οι καλωδιώσεις και η τελική θέση της μπαταρίας ήταν κάτι που θέλαμε να ψειρίσουμε όσο το δυνατό περισσότερο. Τα περάσματα των καλωδίων θα έπρεπε να είναι όσο πιο αόρατα γινόταν, όχι μόνο για αισθητικούς λόγους, αλλά και για την αποφυγή φθορών σε αυτά, που θα μπορούσαν να προκαλέσουν προβλήματα στη λειτουργία της ηλεκτρονικής μετάδοσης -κάτι που σίγουρα θα έβγαζε off το κοκκινόμαυρο hardtail σε έναν αγώνα ή μια προπόνηση. Τελικά, η οδός που είχε ακολουθήσει ο κατασκευαστής του πλαισίου για τη δρομολόγηση των συρματόσχοινων ήταν και η καλύτερη. Τα καλώδια προσκολλήθηκαν στο πλαίσιο με τη βοήθεια των ειδικών αυτοκόλλητων στηριγμάτων που προσφέρει η Shimano για τη Di2 (καλό είναι να υπάρχει εύκαιρο ένα δεύτερο σετάκι, κοστίζει μόλις €7 από οποιοδήποτε ποδηλατικό κατάστημα που πουλά προϊόντα Shimano και διατίθεται σε μαύρο, λευκό ασημί ανάλογα με το χρώμα του ποδηλάτου σας) και πλαστικά δεματικά καλωδίων "zip-ties". Ιδιαίτερα χρήσιμο μας φάνηκε ένα κομμάτι θερμοσυστελλόμενου καλύμματος καλωδίων (διαθέσιμο από οποιοδήποτε κατάστημα ηλεκτρολογικών ειδών, κόστος περίπου €1/μέτρο) το οποίο μας βοήθησε να τακτοποιήσουμε και να συμμαζέψουμε τα καλώδια ακόμη περισσότερο, και όπου ήταν εφικτό να ακολουθούν την δρομολόγηση των υδραυλικών γραμμών από τα δισκόφρενα.

Η μπαταρία κάθισε στον κάθετο σωλήνα του πλαισίου, χρησιμοποιώντας την άνω βίδα της δεύτερης υποδοχής για παγουροθήκη και ένα zip-tie για να στηριχτεί. Η αλήθεια είναι πως αν χρησιμοποιούσα τη δεύτερη παγουροθήκη θα είχα πρόβλημα με τη συγκεκριμένη θέση, αλλά όπου υπάρχει λίγη διάθεση για ψάξιμο και δοκιμές, η λύση βρίσκεται. Πληροφοριακά, η καρδιά της Ki2 χρειάζεται μόλις μία ώρα να φορτίσει πλήρως.

Όλα αυτά σας φαίνονται πολύ "πατέντα"; Δεν έχετε άδικο, στην πραγματικότητα είναι μια ακριβή, εξωτική, μελετημένη πατέντα: Σε αντίθεση με τα κορυφαία πλαίσια δρόμου που πωλούνται αυτή τη στιγμή στο εμπόριο, κανένα πλαίσιο ΜΤΒ δεν είναι "Di2 ready", δηλαδή δεν διαθέτει ειδική πρόβλεψη για δρομολόγηση ηλεκτρικών καλωδίων και βάση για τοποθέτηση της μπαταρίας. Κάτι τέτοιο θα συμβεί μοναχά αν η Shimano παρουσιάσει τη δική της πρόταση βουνίσιας ηλεκτρικής μετάδοσης ("Xi2"?). Για να είμαι δίκαιος όμως, η τοποθέτηση της Ki2 σε ένα MTB δεν είναι πιο δύσκολη ή ιδιαίτερη από την τοποθέτηση της Di2 ή Ui2 σε οποιοδήποτε κουρσάκι δεν είναι "Di2 ready", άρα θεωρητικά δε φταίει η σειρά, αλλά ...το πλαίσιο! Μιας και είπα "πλαίσιο", αν το δικό σας πλαίσιο απαιτεί τη χρήση εκτροχιαστή τύπου DMD, τότε ξεχάστε το: Ο εμπρόσθιος εκτροχιαστής Di2 τοποθετείται σε ΜΤΒ μόνο με κολάρο (edit: αυτό έχει αλλάξει, δείτε το 2ο μέρος του άρθρου).

Η ρύθμιση των ταχυτήτων γίνεται ακριβώς όπως στη Di2 και είναι κάτι που θα χρειαστεί να κάνετε μόνο στο τέλος της εγκατάστασης. Μόλις σεταριστεί σωστά, δεν υπάρχει πλέον η ανάγκη να πειράξετε τίποτα. Κρατώντας πατημένο του κουμπάκι της μονάδας ένδειξης μπαταρίας για 3-4 δευτερόλεπτα ανάβει ένα κόκκινο λαμπάκι το οποίο ενημερώνει το μηχανικό ότι η Ki2 είναι σε setting mode. Αν όλα έχουν τοποθετηθεί όπως πρέπει, δε χρειάζονται παρά ελάχιστα λεπτά για να ολοκληρωθεί η ρύθμιση. Αν λιγουρεύεστε ήδη την Ki2 για το ποδήλατο σας αλλά όλα αυτά σας φαντάζουν βουνό, προτείνω να συζητήσετε με την αντιπροσωπεία το ενδεχόμενο να σας κάνουν οι ίδιοι την εγκατάσταση, αν όχι για λόγους λειτουργικούς τότε ίσως για το καλύτερο αισθητικό αποτέλεσμα. Η συνδρομή του αντιπρόσωπου σε ολόκληρη τη διαδικασία εγκατάστασης, ήταν ανεκτίμητη.

Δύο απογεύματα, αρκετά ζιπάκια και λίγο θερμοσυστελλόμενο αργότερα, το ηλεκτρο-υδραυλικό μου ποδήλατο ήταν έτοιμο για την παρθενική του δοκιμή -έστω και με το λάθος σετ δίσκων 38/24 που φορούσε προσωρινά, σε αναμονή των 40/26 που θα έφταναν από μέρα σε μέρα. Τα συρματόσχοινα αποτελούσαν πλέον παρελθόν. Πρώτες πεταλιές. Πάτησα το κουμπάκι του δίσκου: Βζζτ! Ακόμη και έτσι, η πρώτη αλλαγή ήταν φαινομενική!

(Συνεχίζεται...)