Διαφήμιση

Το Power Dual (€1.450,00) αποτελεί το πρώτο powermeter της Rotor, με το Power LT (€1.000,00) να το ακολουθεί περίπου έναν χρόνο αργότερα. Αμφότερα βασίζονται πάνω στον ίδιο, επιτυχημένο βραχίονα 3D+ του ισπανικού οίκου, ο οποίος είναι γνωστός για τα πολύ καλά χαρακτηριστικά του όσον αφορά τη στιβαρότητα και το χαμηλό του βάρος. Η κύρια διαφορά των δύο powermeters είναι ότι το Power Dual μετρά την ισχύ κάθε ποδιού χωριστά, ενώ το Power LT μετρά μόνο αυτή του αριστερού και την πολλαπλασιάζει x2 δίνοντας μια υπολογισμένη ισχύ και για τα δύο πόδια. Επίσης, το μοντέλο LT διατίθεται και σε έκδοση με τον αισθητήρα στο δεξί πόδι αντί του αριστερού.

Rotor Power

Άλλο ένα πλεονέκτημα του Rotor Power Dual είναι ο φορέας δίσκων MAS (Micro-Adjust Spider) που επιτρέπει λεπτομερέστερη ρύθμιση θέσης των οβάλ δίσκων Qrings, εφόσον αυτοί χρησιμοποιούνται. Επίσης, συγκριτικά με τον συμβατικό πεντάκτινο φορέα, είναι λίγο πιο άκαμπτος αλλά και μερικά γραμμάρια βαρύτερος. Επιτηδευμένη αισθητική διαφοροποίηση του μοντέλου Dual από το LT αποτελούν οι κόκκινες βίδες των βραχιόνων, οι οποίες στο LT είναι ασημί ματ. Ο άξονας διαμέτρου 30mm παραμένει αλουμινένιος, όπως στο μοντέλο 3D+, όμως χάρη στην έξυπνη αρχιτεκτονική UBB30 του ισπανικού οίκου, τα powermeters και οι βραχίονες της Rotor μπορούν να τοποθετηθούν σε σχεδόν οποιοδήποτε πλαίσιο (εξαιρούνται πλαίσια Trek με ενσωματωμένη μεσαία τριβή 24mm).

Rotor Power

Η τοποθέτηση του Power Dual στο ποδήλατο δε διαφέρει από αυτή ενός συμβατικού βραχίονα Rotor 3D+, η οποία όμως αναγκαστικά ακολουθείται από τη ζεύξη (pairing) με το συμβατό GPS-κοντέρ και μια σύντομη διαδικασία βαθμονόμησης (calibration) μέσω αυτού. Η σύνδεση του Power Dual με το κοντέρ γίνεται μέσω ANT+. Η τροφοδοσία του δυναμόμετρου γίνεται από μια μπαταρία λιθίου CR2477 σε κάθε μπράτσο -επειδή το μέγεθος είναι δυσεύρετο, η προμήθεια των μπαταριών μπορεί να γίνεται μέσω της ελληνικής αντιπροσωπεία της Rotor (αυτονομία μπαταρίας 5-8 μήνες).

Αν στο ποδήλατο υπάρχει ANT+ αισθητήρας στροφών πεταλιάς (cadence) αυτός δεν χρειάζεται πλέον και μπορεί να καταργηθεί, αφού οι στροφές πεταλιάς μετρούνται από το powermeter. Το ίδιο ισχύει για σχεδόν όλα τα powermeters της αγοράς.

Rotor Power

Έχοντας τοποθετηθεί στο ποδήλάτο, η εμφάνιση του Power Dual δε διαφέρει σημαντικά από ένα σετ συμβατικών βραχιόνων της Rotor και μόνο οι αισθητήρες ισχύος στην άκρη κάθε μπράτσου μαρτυρούν πως κάτι παραπάνω κρύβεται στο εσωτερικό. Ακόμη και στο πεταλάρισμα, το Rotor Power Dual (όπως και το Power LT) δε θυσίαζουν τίποτα όσον αφορά τις επιδόσεις ενός κανονικού σετ 3D+ ούτε υπάρχει κάποιος περιορισμός στην επιλογή δίσκων. Το Power Dual που δοκίμασα είχε BCD 110mm και τοποθέτησα σ' αυτό οβάλ δίσκους Qrings 52/36, ενώ θα μπορούσε κάλλιστα να δεχτεί δίσκους 50/34 (Compact).

Rotor Power

Εκτός των συνηθισμένων μετρήσεων ισχύος σε Watt (στιγμαία, μέση, μέγιστη κλπ.) για κάθε πόδι χωριστά, το Power Dual μετρά και δύο πολύ χρήσιμες τιμές: Το Torque effectiveness και το Pedal Smoothness. Μετρήσεις σημαντικές για όποιον ενδιαφέρεται να βελτιώσει το πεταλάρισμα του.

  • Torque effectiveness (αποτελεσματικότητα ροπής) είναι η μέτρηση του ποσοστού ισχύος που σπρώχνει το πετάλι μπροστά. Μια υποθετική τιμή 100% θα σήμαινε πως ολόκληρη η ισχύς που εφαρμόζεται στο πετάλι, το ωθεί θετικά. Οι συνηθισμένες τιμές βρίσκονται μεταξύ 60–100%.
  • Pedal smoothness (ομαλότητα πεταλαρίσματος) είναι η μέτρηση που δείχνει πόσο ομαλά εφαρμόζεται η ισχύς στο πετάλι σε όλο το φάσμα της περιστροφής. Απεικονίζεται επίσης ως ποσοστό, και μια υποθετική τιμή 100% σημαίνει ότι η ισχύς εφαρμόζεται διαρκώς στο πετάλι, σε ολόκληρη τη διάρκεια της περιστροφής του. Οι συνηθισμένες τιμές βρίσκονται μεταξύ 10–40%.
Rotor Power

Έχοντας δοκιμάσει το Power Dual με διαφορετικά GPS-κοντέρ, διαπίστωσα ότι συνεργάζεται άψογα με τα Edge 510 και Edge 810 της Garmin (θεωρητικά και με το Edge 1000 το οποίο δυστυχώς δεν είχα διαθέσιμο), συσκευές τις οποίες προτείνει και η ίδια η Rotor. Τα συγκεκριμένα κοντέρ υποστηρίζουν χωριστές ενδείξεις για κάθε πόδι, σε αντίθεση με αυτές των Bryton, Mio κ.α. που δίνουν μόνο μία ένδειξη άρα ακυρώνουν και το πλεονέκτημα του Power Dual.

Οι μετρήσεις που έκανα με το Power Dual περιλαμβάνουν όχι μόνο προπονήσεις μικρής και μεγάλης διάρκειας, αλλά επίσης τη συμμετοχή μου σε αγωνιστικές εκδηλώσεις όπως το Red Bull Hill Chasers και το Tour of Paros, όποτε είχα και τη μέγιστη μου παραγωγή ισχύος η οποία σε αρκετές περιπτώσεις ξεπερνούσε τα 1.100 Watts. Ψάχνοντας τα δεδομένα μετά από κάθε προπόνηση, μπόρεσα σε μία περίπτωση μόνο να βρω "spike" (σφάλμα που αφορά απότομη στιγμιαία αύξηση ισχύος) το οποίο ήταν εμφανές πως δεν αντιστοιχούσε στην πραγματικότητα, αφού 1.500W δε μπορώ να βγάλω ακόμη και αν φάω ...μπαρούτι! Ενδεικτικά, καμία επίδοση μου στο Red Bull Hill Chasers δεν ξεπέρασε τα 1.200W -και μιλάμε για ανηφορικό αγώνα λίγων μέτρων με τεράστια ένταση- άρα είναι δύσκολο να ξεπεράσω το νούμερο αυτό σε κάποια προπόνηση.

Ευτυχώς, πέρα από την εξαιρετική σπανιότητα αυτών των σφαλμάτων από το Power Dual (1 συνολικό spike) και Power LT (κανένα spike), το λογισμικό της Rotor που συνοδεύει τα powermeters της, έχει τη δυνατότητα να "καθαρίζει" τα δεδομένα της προπόνησης αν προκύψει τέτοιο σφάλμα, εφόσον βέβαια χρησιμοποιηθεί η λειτουργία του "Files Process" πάνω στο αρχείο .fit.

Rotor Power

Το Rotor Power Software που προσφέρει η Rotor για τα powermeters της είναι πλούσιο σε λειτουργίες και μπορεί να χρησιμοποιηθεί όχι μόνο για το φιλτράρισμα προπονητικών δεδομένων ή τη βαθμονόμηση και αναβάθμιση των Power Dual/LT, αλλά ακόμη και για προπόνηση σε κλειστό χώρο προβάλλοντας όλες τις σχετικές μετρήσεις ισχύος στην οθόνη.

Για τη σύνδεση του powermeter με τον υπολογιστή απαιτείται ANT+ dongle ("στικάκι" USB) και το μόνο που μου δούλεψε σωστά ήταν αυτό της Garmin, το οποίο μάλλον είναι και το ακριβότερο της αγοράς. Για καλύτερα αποτελέσματα, το ANT+ dongle θα πρέπει να τοποθετηθεί στην άκρη ενός καλωδίου-προέκτασης USB και να έρθει όσο το δυνατό πιο κοντά στο ποδήλατο.

Rotor Power LT

Τι έχουμε εδώ, έναν βραχίονα 3D+ με λάθος λογότυπα; Σχεδόν! Η δεξιά μεριά του Power LT ελάχιστα διαφέρει από έναν συμβατικό βραχίονα Rotor 3D+ και δεν περιέχει κανένα αισθητήριο ή άλλο κύκλωμα. Μη σας μπερδεύει ο διαφορετικός δίσκος στη φωτογραφία, κάποια στιγμή αποφάσισα να πειραματιστώ με Qrings Aero επειδή θεωρητικά είναι πιο άκαμπτα απ' τα συμβατικά Qrings λόγω της "κλειστής" κατασκευής τους. Επίσης, ο βασικός πεντάκτινος φορέας του Power LT -όπως σε κάθε βραχίονα Rotor- μπορεί να αναβαθμιστεί αργότερα στον MAS αν ο ιδιοκτήτης του αποφασίσει κάποια στιγμή να "ψειρίσει" το θέμα των οβάλ δίσκων.

Rotor Power LT

Το αριστερό μπράτσο του Power LT διαφέρει από αυτό του μεγάλου του αδελφού μόνο στο χρώμα της faux βίδας σύσφιξης και στο μικρό "LT" που βρίσκεται δεξιά από το λογότυπο "Power". Επίσης υπάρχουν κάποιες διαφορές στο firmware (λογισμικό) που είναι εγκατεστημένο στον αισθητήρα ισχύος, μιας και στην περίπτωση του LT δεν έχει "ζευγάρι". Όταν σταματούσα το πετάλι για σύντομα χρονικά διαστήματα, π.χ. 1-2 δευτερόλεπτα, έχω την αίσθηση ότι το Power LT αργούσε λίγο παραπάνω από το Power Dual για να ξεκινήσει πάλι τη μέτρηση. Η διαφορά αυτή -αν τελικά υπάρχει- είναι τόσο μικρή που δε στάθηκε δυνατό να τη χρονομετρήσω, και απλά έμεινα μ' αυτή την εντύπωση χωρίς να μπορέσω να σιγουρευτώ.

Rotor Power - Power LT

Το ζύγισμα ανέδειξε το Power LT ως νικητή στο χαμηλό βάρος, με διαφορά 46gr έναντι του Power Dual. Η διαφορά αυτή απαντάται καθαρά στη δεξιά πλευρά του σετ, από την οποία απουσιάζει ο αισθητήρας ισχύος και ο φορέας MAS για μικρορύθμιση θέσης των Qrings. Τα συνολικά βάρη είναι 589gr για το Power Dual και 543gr για το Power LT, νούμερα που κάνουν αμφότερα powermeters συγκρίσιμα σε βάρος με συμβατικούς βραχίονες (BCD 110mm / 172,5mm μήκος βραχιόνων).

Και οι δύο προτάσεις powermeter της Rotor είναι εξαιρετικές. Οι μήνες κατά τους οποίους είχα στη διάθεση μου τους Power Dual και Power LT μου το απέδειξαν. Χρησιμοποιόντας τα δύο προϊόντα, ήταν ολοφάνερο πως η αρχική σύλληψη ήταν το Power Dual και έπειτα προέκυψε το Power LT από εμπορική ανάγκη. Ωστόσο, το μόνο που με ενόχλησε πραγματικά στο μοντέλο LT ήταν η έλλειψη δυνατότητας ρύθμισης για την περίπτωση που ο αναβάτης έχει διαφορά δύναμης στα πόδια του, ώστε να είναι ακριβέστερο το τελικό αποτέλεσμα. Π.χ. στη δική μου περίπτωση, και χάρη στη χρήση του Dual η ισορροπία ισχύος στα πόδια μου είναι 52% αριστερό - 48% δεξί, και με το LT να μετρά μόνο το αριστερό μου πόδι διπλασιάζοντας το νούμερο, ξέρω ότι τα Watt που βλέπω στην οθόνη είναι το 104% της πραγματικής τιμής (ή 96% αν χρησιμοποιούσα το LT με τον αισθητήρα στο δεξί μπράτσο).

Έτσι λοιπόν, για εμένα το Rotor Power Dual είναι πολύ κοντά στο ιδανικό, ενώ το Rotor Power LT μόλις ένα σκαλί πιο κάτω, αποκλειστικά και μόνο λόγω της έλλειψης που προανέφερα. Οι τιμές των δύο προϊόντων είναι εξαιρετικές γι' αυτό που προσφέρουν.

Τι μου αρέσει στο Power Dual
Τι δεν μου αρέσει στο Power Dual
Βασίζεται στον κορυφαίο βραχίονα 3D+ Οι αισθητήρες ισχύος των μπράτσων αποθαρρύνουν τη χρήση του Power Dual σε ποδήλατα Cyclocross/Gravel λόγω της θέσης τους
Ανεξάρτηση μέτρηση ισχύος για κάθε πόδι  
Προσαρμοστικότητα (τοποθετείται σε σχεδόν οποιοδήποτε πλαίσιο)  
Βαραίνει ελάχιστα το ποδήλατο σε σχέση με έναν συμβατικό βραχίονα 3D+ (περίπου 30gr)  
Εύκολη τοποθέτηση και αλλαγή μπαταρίας  
Κατασκευάζεται στην Ισπανία  
Πολύ καλή σχέση τιμής-απόδοσης  
Τι μου αρέσει στο Power LT
Τι δεν μου αρέσει στο Power LT
Βασίζεται στον κορυφαίο βραχίονα 3D+ Ο αισθητήρας ισχύος αποθαρρύνει τη χρήση του Power LT σε ποδήλατα Cyclocross/Gravel λόγω της θέσης του
Προσαρμοστικότητα (τοποθετείται σε σχεδόν οποιοδήποτε πλαίσιο) Δεν υπάρχει ρύθμιση ισορροπίας ισχύος αριστερού-δεξιού ποδιού, η ισχύς του ενός ποδιού διπλασιάζεται αυτόματα για να προκύψει η τελική τιμή
Βαραίνει ελάχιστα το ποδήλατο σε σχέση με έναν συμβατικό βραχίονα 3D+ (περίπου 15gr), ένα από τα ελαφρύτερα powermeters της αγοράς  
Εύκολη τοποθέτηση και αλλαγή μπαταρίας  
Κατασκευάζεται στην Ισπανία  
Πολύ καλή σχέση τιμής-απόδοσης  

 

Βαθμολογία Power Dual:9/10 σαμπρελάκια

Βαθμολογία Power LT:8/10 σαμπρελάκια


Περισσότερες πληροφορίες: Rotor

Αντιπρόσωπος: Ksports